Výber vhodnej autosedačky pre dieťa je vážna vec, ktorú nemožno len tak odbiť tým, že siahnete po prvej, ktorú zbadáte vo výpredaji. Jednak musíte vedieť akú pre vaše dieťa práve potrebujete a na druhú stranu, určite nechcete ohroziť jeho bezpečnosť tým, že zakúpená sedačka nebude spĺňať všetky prísne kritériá, ktoré sú dané zo zákona a nebude ho dostatočne chrániť pred následkami prípadnej autonehody. Len pre poriadok: Dieťa do výšky 150 cm a váhy do 36 kg MUSÍ pri jazde autom sedieť v autosedačke*.
V nasledujúcom článku si prečítajte ako postupovať pri ich výbere. Dozviete sa v ňom jednoducho všetko. To znamená mimo iné aj to, čo musia autosedačky nevyhnutne spĺňať a na čo si dať pri ich kúpe najväčší pozor. Aj s praktickými radami na záver…
Toto je pri výbere vhodnej autosedačky základ
Vtedy, ak jeho váha dosiahla minimálne 36 kg alebo sa výškou prehuplo nad 150 cm. Stačí, aby dieťa spĺňalo jedno z týchto kritérií. To reálne znamená, že ak má aj menej ako 150 cm, no má viac ako 36 kg, môže sa voziť bez nej – dôležité je však aj to, aby ste nezabudli skontrolovať, či bezpečnostný pás nevedie cez krk dieťaťa. Ak sa tak deje, v rámci jeho bezpečnosti je nutné použiť podsedák. O uvedenej problematike pojednáva osobitný predpis, v tomto prípade Nariadenie vlády SR č. 554 z roku 2006 Z.z, o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách určitých kategórií, ktoré bolo novelizované v roku 2014. Je voľne dostupný na internete.
👉 Rýchly TIP z našich testov na detské autosedačky:⤵
Autosedačka 0+/I (do 18 kg)
NÁZOV | HODNOTENIE | CENA |
---|---|---|
Zobraziť ponuku |
Autosedačky I/II/III (9-36 kg)
NÁZOV | HODNOTENIE | CENA |
---|---|---|
Zobraziť ponuku |
Autosedačky II/III (15-36 kg)
NÁZOV | HODNOTENIE | CENA |
---|---|---|
Zobraziť ponuku | ||
Zobraziť ponuku |
Kategórie autosedačiek
Autosedačky sa v zásade delia do niekoľkých skupín a to podľa hmotnosti dieťaťa. V prípade, že nechcete kupovať každý rok novú, môžete siahnuť aj po niektorej z kombinovanej kategórie „rastúce sedačky“. Tieto sedačky by potom mali byť optimálne polohovateľné a čo najlepšie prispôsobiteľné aktuálnemu vzrastu a veku dieťaťa (to znamená minimálne to, že hlava dieťaťa nepresahuje opierku a nožičky zo sedačky neprečnievajú).
Pri každej autosedačke sa inak musia uvádzať všetky dôležité informácie, ako napríklad do akej hmotnosti dieťaťa sa dá používať, či má nastaviteľnú výšku a pre aké vekové rozmedzie je vhodná.
Skupiny autosedačiek (hmotnostné skupiny)
Detské autosedačky sa teda delia do viacerých kategórií, respektíve skupín, ktoré sa určujú na základe hmotnosti dieťaťa. Oficiálne je ich 5 (0, 0+, I, II, III).
Viac modelov detských autosedačiek sa však nachádza v špeciálnej kategórii takzvaných rastúcich sedačiek, ktoré spájajú viac váhových skupín. Sú výškovo nastaviteľné, regulovateľné a môžu sa pri nich pridávať či odoberať niektoré komponenty. Dokážu poslúžiť dlhšiu dobu a v konečnom dôsledku je to aj cenovo výhodnejšie. Toto je základné rozdelenie autosedačiek do hmotnostných skupín:
- skupina 0: od narodenia do 10 kg (vek dieťaťa: približne do 1 roka)
- skupina 0+: od narodenia do 13 kg (vek dieťaťa: približne do 12 až 18 mesiacov)
- skupina I: od 9 do 18 kg (vek dieťaťa: približne od 1 roka do 4 rokov)
- skupina II: od 15 do 25 kg (vek dieťaťa: od 3 do 7 rokov)
- skupina III: od 22 do 36 kg (vek dieťaťa: od 6 rokov do 12 rokov)
Autosedačky pre dieťa kombinované (viac hmotnostných skupín naraz):
- skupina 0/I (a 0+/I): do 18 kg
- skupina I/II/III: od 9 do 36 kg
- skupina II/III: od 15 do 36 kg
Čo je pri výbere autosedačky dôležité? Rozhodujúce parametre
Pri výbere vhodnej autosedačky by na prvom mieste mala stáť samozrejme bezpečnosť dieťaťa počas jazdy. No netreba zabúdať ani na pohodlie a komfort dieťaťa, pretože práve v nej niekedy strávi aj celé hodiny bez možnosti výraznejšieho pohybu. Toto sú najdôležitejšie parametre, ktoré by ste mali brať do úvahy:
- váha a výška dieťaťa – vždy zvoľte vhodnú veľkosť autosedačky
- bezpečnosť dieťaťa – homologácia, normy, výsledky nezávislých záťažových testov – ADAC, ÖMTC, dTest atď.
- ukotvenie – pásmi alebo ISOFIX (zistiť kompatibilitu autosedačky s vašim autom)
- pohodlie – komfort dieťaťa v autosedačke: polstrovanie, poťah, doplnky
- výbava a príslušenstvo
➡️ Veľkosť a váha dieťaťa
Momentálny stav je taký, že autosedačky sa stále delia na niekoľko skupín podľa hmotnosti dieťaťa. Základ je, aby ste pri tom brali ohľad aj na celkový vzrast vášho dieťaťa. Autosedačky inak môžeme deliť aj podľa veku – približne do 9 mesiacov veku sú to vajíčka, staršie deti, ktoré dokážu sedieť, používajú sedačky s oporou a najstaršie, kedy pri nich môžete siahnuť aj po podsedáku.
Viac o jednotlivých kategóriách autosedačiek:
⭐ Skupina 0 (do 10 kg)
Táto skupina autosedačiek je určená dojčatám približne do veku 9 mesiacov. Upevňuje sa vždy proti smeru jazdy auta. Je to z toho dôvodu, že dieťa v tomto veku ešte nemá dostatočne vyvinutú krčnú chrbticu a práve v tejto polohe je lepšie chránené. Ak sa takáto autosedačka umiestni na predné sedadlo, nesmie byť na tom mieste aktivovaný airbag (ak nejde vypnúť, nikdy tam autosedačku neumiestňujte!). Autosedačky tejto kategórie (spolu s 0+) sa vďaka svojmu tvaru nazývajú aj vajíčka a môžu byť súčasťou trojkombinácie s kočíkom.
⭐ Skupina 0+ (do 13 kg)
Táto skupina je určená najmenším deťom, ktoré svojou hmotnosťou už presiahli kategóriu 0 (to znamená, že majú viac než 10 kg). Takisto sa umiestňujú proti smeru jazdy, a ak chcete vajíčko umiestniť na predné sedadlo musíte vypnúť airbag.
⭐ Skupina I (9-18 kg)
Autosedačky z tejto kategórie sú určené pre deti, ktoré by už mali vedieť sedieť samé, no ešte potrebujú oporu. Takže sa jedná o deti v pomerne širokom rozsahu 9 mesiacov až 4 roky. Sedačka má vlastné popruhy (nastaviteľné), ktorými sa v nej dieťa pripúta. Výhodou je možnosť polohovania a tieto autosedačky sú už vyššie, takže dieťa vidí z okna von. Dôležité je, aby takáto sedačka mala bočnice na ochranu hlavy.
⭐ Skupina II (15-25 kg)
Autosedačky so skupiny II sú určené deťom približne vo veku 4 až 6 rokov. Využíva sa pri nich už klasický trojbodový pásový systém, dieťa v autosedačke je zabezpečené pásom automobilu. Výhodou je, že takáto autosedačka sa dá rýchlo premiestňovať z jedného auta do druhého.
⭐ Skupina III (22-36 kg)
Posledná kategória sú sedačky pre deti približne vo veku od 6 do 11 rokov. Jedná sa vlastne o podobný typ sedačky ako pri II-ke, len tieto majú väčšiu nosnosť. Autosedačky skupín I, II, a III sa umiestňujú v smere jazdy vozidla.
Kombinácie skupín
Na trhu sú už dlhší čas „viacrozsahové“ autosedačky pre deti, ktoré sú kombináciu spomínaných hmotnostných skupín. Na jednej strane ide o výhodu, pretože nemusíte kupovať stále novú, no na strane druhej, ak siahnete po lacnejšej a menej kvalitnej autosedačke v tejto kategórii, nemusí poskytovať až taký stupeň ochrany ako kvalitnejšie a overené autosedačky.
⭐ Skupina 0/I (a 0+/I)
Tu sú zaradené autosedačky, ktoré kombinujú skupiny 0, 0+ a I pre deti do 18 kg. Autosedačky sa umiestňujú proti smeru jazdy vozidla. Ak preferujete takúto jazdu s dieťaťom čo najdlhšie, tento typ je pre vás ideálny.
⭐ Skupina I/II/III
Tieto autosedačky kombinujú skupiny I až III pre deti od 9 do 36 kg. Je to pomerne široké hmotnostné rozpätie a v niektorých prípadoch ani nevyhovuje. Každopádne, ak sa rozhodnete pre autosedačku z tejto kategórie, tak práve tu by ste sa mali zamerať na kvalitu – táto sedačka sa s dieťaťom totiž zdrží najdlhšie…
⭐ Skupina II/III
Do tejto skupiny patria autosedačky pre deti s hmotnosťou od 15 do 36 kg. V podstate sa jedná o bežné autosedačky umiestňované v smere jazdy a sú vhodné pre tie deti, ktoré sú už väčšie, no zároveň ešte nesmú používať podsedák (alebo ak ho rodičia nechcú kúpiť).
➡️ Bezpečnostné prvky
Ak ste si vyhliadli autosedačku, ktorá vášmu dieťaťu sedí vzrastovo a aj hmotnosťou, tak ďalším parametrom, ktorý by ste mali sledovať, je bezpečnosť (v podstate sa jedná primárny účel používania autosedačky). O nutnosti certifikácie a spĺňania prísnych noriem si ešte pohovoríme bližšie, kvalitnú sedačku však tiež definuje prítomnosť niektorých bezpečnostných prvkov, ktoré môžu v prípade autonehody hrať podstatnú úlohu v ochrane zdravia vášho dieťaťa.
- bezpečnostný pult – takýto „pultík“ v podstate nahrádza 5-bodový bezpečnostný pás a v prípade nárazu lepšie rozloží energiu (tiež ho preferujú mamičky, ktorým sa dieťa počas jazdy rado „odopína“, pozri diskusiu)
- bočná ochrana proti nárazu – tá je dôležitá z titulu lepšej ochrany pri bočnom náraze, ktorý môže mať až fatálne následky, takéto bočné diely totiž absorbujú časť energie pri náraze (k niektorým modelom sa dajú dokúpiť zvlášť)
- polohovateľná opierka hlavy – pre niekoho nadštandard, iní si autosedačku bez tejto pomôcky nevedia predstaviť, každopádne, práve vďaka nej je hlavička dieťaťa neustále chránená bočnicami autosedačky (hlavička sa neprepadne dopredu keď dieťa zaspí)
- zabezpečenie dieťaťa v autosedačke upínaním bezpečnostných pásov, ktoré môže byť trojbodové (najčastejšie v autosedačkách typu vajíčko, jedná sa o uchytenie do tvaru „Y“), alebo päťbodové (2 kotviace body držia ramená dieťaťa, 2 body jeho pás a 1 jeho rozkrok), pričom posledne menovaným upínacím systémom sa odporúča zabezpečenie dieťaťa už od skupiny I (9-18 kg)
Certifikácia a normy
Existujú dve platné smernice, ktoré určujú kritériá pre homologáciu (overenie vlastnosti určitého výrobku z hľadiska prípustnosti jeho použitia, úradný súhlas s použitím) autosedačiek. A vlastne len ich dôsledná implementácia výrobcovi umožní dostať autosedačku na náš trh. Prvou je smernica ECE R44/04, prípadne ECE R44/03 (autosedačka má na konštrukcii oranžový štítok). Od roku 2013 je v platnosti aj druhá s označením ECE R129, ktorej podliehajú autosedačky s označením i-Size. Oba štandardy platia súčasne, pričom sa predpokladá, že v dohľadnom čase bude práve i-Size jediným platným predpisom týkajúcim sa bezpečnosti autosedačiek.
✅ ECE R44
Staršia ECE R44/04 (ECE R44/03) je smernica, ktorá je platná už od 80-tych rokov minulého storočia (s istými zmenami samozrejme). Autosedačka riadiaca sa touto smernicou je označená oranžovým štítkom a výrobca ju zaradil do niektorej z už spomínaných hmotnostných skupín (0, 0+, I, II, III, prípadne ich kombinácia).
✅ ECE R129 (i-Size sedačky)
Sedačky s označením i-Size podliehajú norme ECE R129. Táto európska norma vstúpila do platnosti v roku 2013 a má postupne úplne nahradiť staršiu ECE R44. Podľa tejto smernice majú autosedačky o niečo vyšší štandard bezpečnosti (napríklad staršia ECE R44 nerieši bezpečnosť dieťaťa pri bočnom náraze). i-Size sedačka je tiež vždy vybavená systémom ISOFIX, vnútornými viacbodovými pásmi, pri crash testoch sa berie do úvahy aj bočný náraz a spolu s dieťaťom nepresahuje 33 kg. i-Size autosedačka je určená pre deti do výšky 105 cm, čo je približne do veku približne 4 rokov.
➡️ Komfort dieťaťa – polohovateľnosť a polstrovanie, materiál autosedačky
Pokiaľ rátate s tým, že vaše dieťa strávi v aute naozaj dosť času, tak nevyhnutne hľadajte autosedačku, ktorá okrem bezpečnosti ponúka aj primeraný komfort. Ideálna sedačka by mala mať vhodné polstrovanie, byť optimálne polohovateľná, vrátane opierky hlavy. Môžete siahnuť aj po otočnom modeli autosedačky, ktorý umožňuje ľahšie umiestnenie dieťaťa do sedačky. Ak sa nejedná o vajíčko, úplne ideálne by bolo, ak si ju dieťa pri nákupe rovno vyskúša.
Všímajte si šírku, ktorú má dieťa pri sedení k dispozícii (aby sa v nej necítilo stiesnene) a takisto aj spôsob upínania (či mu pásy alebo zámok na upínanie niekde neprekážajú). Poťah sedačky by mal byť príjemný na dotyk a určite nesmie nijako dráždiť jemnú pokožku, polstrovanie by malo byť na tých správnych miestach, opierka hlavy by ju mala zase dokonale chrániť. Je dôležité, aby pásy neviedli cez krk dieťaťa (hrozí udusenie), ale nesmú byť ani príliš nízko, aby dieťa z autosedačky nevykĺzlo.
✅ Materiál autosedačky
Určite nie je najpodstatnejšie to, či má sedačka farbu a je z materiálu, ktoré vám „pasuje“ k autu. Oveľa dôležitejšie je vyberať materiál z pohľadu jeho funkčnosti. Tak napríklad, ak potrebujete poťah čistiť častejšie (napríklad ak dieťatku býva v aute častejšie zle), tak zvoľte syntetiku (pôjde to dole ľahšie). Naopak, syntetické materiály sú zase nevhodné pre deti, ktoré sa viac potia, ideálna je v tomto prípade napríklad bavlna. No ak chcete zabezpečiť dieťaťu maximálny komfort môžete zvoliť veľmi príjemný poťah zo semišu. Ak vám základný poťah nebude stačiť na všetky príležitosti, môžete si samozrejme zaobstarať aj nejaký navyše. Populárne sú napríklad letné poťahy (s chladiacim efektom).
Takisto si všímajte čo o materiáli, z ktorého je sedačka vyrobená, hovorí samotný výrobca. Určite by sa nemali objaviť látky ako ftaláty, spomaľovače horenia, polycyklické aromatické uhľovodíky, a najmä v tých častiach, ktoré prichádzajú priamo do kontaktu s dieťaťom (bezpečnostné madlo a podobne).
➡️ Doplnky a príslušenstvo
K autosedačkám samozrejme patria aj rôzne doplnky, ktoré ešte viac prispievajú k zvýšeniu bezpečnosti dieťaťa a jeho komfortu pri jazde. Dobrým príkladom je napríklad takzvaný šokabsorbér – t.j. návlek na bezpečnostný pás, ktorý je vyrobený z absorpčnej hmoty. Ten v prípade nehody znižuje zaťaženie hrudníka a predchádza vzniku modrín.
K autosedačke si môžete zaobstarať aj špeciálnu podložku, ktorá bude chrániť poťah samotného auta a tiež môže poslúžiť aj ako menší úložný priestor pre veci dieťaťa. Keď sme pritom, zadovážiť si môžete aj rovno organizér, ktorý síce nie je priamo súčasť autosedačky, ale má viac úložného priestoru.
➡️ Spôsob upevnenia sedačky v aute
Od ukotvenia autosedačky v aute závisí bezpečnosť dieťaťa pri jazde. Takže ideálne je, ak je takýto systém čo najjednoduchší, aby sa minimalizovalo riziko, že sa pripevní zle. Už najmenšia chyba môže mať fatálne následky. Na výber je buď klasický spôsob upútania sedačky bezpečnostným pásom, alebo kotviacim systémom ISOFIX.
V všeobecnosti možno povedať, že autosedačky bez ISOFIX-u sú o niečo lacnejšie a vyhovujú skôr tým, ktorí autosedačku častejšie premiestňujú z auta do auta. Výhodou upínania ISOFIX je zas bezpečnejšie ukotvenie autosedačky (jednoduché pricvaknutie k istiacim bodom auta). Tiež však záleží na tom, či autosedačku umiestnite v smere alebo proti smeru jazdy a tiež to, či to bude na predné alebo zadné sedadlo.
✅ Autosedačky v smere alebo proti smeru jazdy
Podľa testov je bezpečnejšie upevnenie autosedačky proti smeru jazdy. Takto je pri nehode lepšie chránená hlavička a chrbtica, čo je nesmierne dôležité najmä u dojčiat, ktoré ešte nemajú dostatočne vyvinuté krčné svaly. Každopádne novšia norma i-Size (R129) predpisuje sedieť proti smeru jazdy dieťaťu minimálne do 15 mesiacov jeho veku. Pokojne tak môžete robiť aj dlhšie.
✅ Predné alebo zadné sedadlo
Dilema, ktorú rodičia riešia „odnepamäti“. Rodič, ktorý je s dieťaťom v aute sám, často preferuje umiestnenie autosedačky na prednom sedadle z dôvodu lepšej vizuálnej kontroly dieťaťa a môžu sa mu venovať napríklad pri zastavení vozidla. Pravdou však je, že sa jedná o rizikovejší variant. Najbezpečnejšie je totiž umiestniť autosedačku vzadu uprostred. Veľmi obľúbené je miesto za sedadlom spolujazdca, čo umožňuje rodičovi vidieť dieťa v spätnom zrkadle, pri zastavení naň lepšie dosiahne a manipulácia pri vystupovaní a nastupovaní je bezpečnejšia, pretože sedačka je vlastne na strane chodníka.
✅ ISOFIX
ISOFIX je medzinárodný štandard ukotvenia autosedačky v automobile. Tento systém umožňuje pevné spojenie sedačky s konštrukciou auta. Pričom inštalácia je veľmi jednoduchá. Na kotviace body autosedačku jednoducho zacvaknete. Ešte predtým ako si autosedačku s ISOFIX-om zaobstaráte je dobré najprv sa uistiť, či je systém vôbec kompatibilný s vašim automobilom (pri univerzálnych modeloch autosedačiek s ISOFIXOM by s novšími autami nemal byť žiaden problém, ale overiť si to môžete pokojne priamo u predajcu a výrobcu sedačky, či na webe).
V prípade autosedačiek z kategórie 0 a 0+ systém ISOFIX nebýva ich bežnou súčasťou. Ak ho chcete používať aj v tomto prípade, je nutné, aby ste si dokúpili základňu (aj tu treba samozrejme najprv overiť kompatibilitu s vašim vozidlom). Autosedačky s vyšším hmotnostným limitom bývajú ISOFIXOM vybavené bežne. Všeobecne sa systém ISOFIX považuje za vyšší štandard bezpečnosti.
✅ Ukotvenie bezpečnostnými pásmi
Autosedačky bez systému ISOFIX sú lacnejšie a dajú sa umiestniť do hocijakého auta s pásmi. I preto sa stále držia v obľube. Výhoda takéhoto systému spočíva najskôr v tom, že sa autosedačka môže častejšie prenášať medzi rôznymi autami. Na druhú stranu, takéto ukotvenie je o niečo rizikovejšie, pretože hrozí, že sa autosedačka neupúta dostatočne pevne. Pri umiestňovaní takejto sedačky postupujte podľa návodu a určite pomôžu aj nejaké ukážkové videá, ktoré sa dajú nájsť na Youtube. Napríklad od ÚAMK (Ústredný automotoklub SR):
➡️ A čo cena autosedačky?
Verte či nie, ale cena nie je práve najrozhodujúcejším faktorom pri výbere vhodnej sedačky. I keď samozrejme prihliadať na ňu nie je žiaden „zločin“. Ak už chcete ušetriť, tak kúpte kvalitnú autosedačku z kombinovanej kategórie. Miesto piatich detských sedačiek vám tak budú stačiť aj dve.
Cena detskej autosedačky sa samozrejme líši podľa kategórie, systému ukotvenia, ochrany proti nárazu a dostupnosti rôznych užitočných doplnkov a funkcií.
- cena autosedačiek v skupine 0 a 0+: autosedačky pre najmenšie deti (teda pre deti s hmotnosťou 0 až 13 kg) sa cenovo pohybujú najčastejšie od 35 € do 450 Sk, tie drahšie autosedačky majú lepšie čalúnenie/polstrovanie a tiež sa niektoré z nich upevňujú pomocou systému ISOFIX (v balení spolu so základňou, ktorá to umožňuje)
- cena autosedačiek v skupinách I, II a III (skupina I pre deti s váhou 9-18 kg): v tejto skupine sa autosedačky cenovo pohybujú v rozmedzí od 60-70 € do 450 €, závisí samozrejme od prevedenia a ergonómie, či sú s upevňovacím systémom ISOFIX alebo nie
- cena autosedačiek v skupinách I, II a III (staršie deti s váhou 9-36 kg): takéto kombinované sedačky dostanete kúpiť zväčša niekde v rozmedzí 50 až 350 €, závisí či majú ISOFIX alebo nie a kvality prevedenia
- cena autosedačiek v skupine II a III: autosedačky pre deti s váhou 15-36 kg môžu mať chrbtovú opierku a v neskoršom veku sa dajú použiť ako podsedák, cena sa obvykle pohybuje niekde v rozmedzí 20-25 € až 300 €, tie do 35-40 € sú väčšinou len podsedáky pre deti, ktoré ešte nedosiahli výšku 150 cm
Kde kúpiť?
Autosedačku kupujte vždy od overeného predajcu, ktorý sa správa v tomto smere maximálne zodpovedne a neponúka necertifikované falzifikáty, či neatestované sedačky. Dôležité je hneď na začiatok preveriť, či vybraná autosedačka bola homologovaná. To znamená, či má osvedčenie o homologizácii podľa platných predpisov.
Pokiaľ je technická spôsobilosť sedačky schválená, produkt disponuje takzvaným medzinárodným štítkom (s označením ECE R44-04), na ktorom nájdete krajinu, ktorá túto autosedačku na používanie schválila (s číslom schválenia), aký je typ a rozsah použitia sedačky (na všetky typy vozidiel, alebo len na niektoré vybrané). Takýto štítok tiež mimo iné znamená, že takáto autosedačka podlieha pravidelným nárazovým testom, ktoré osvedčujú jej kvalitu. V rámci autosedačiek s týmto označením sa preferujú tie, ktoré majú navyše aj štítok ISOFIX alebo i-Size.
Údržba a čistenie autosedačiek
Autosedačka je miesto v aute, ktoré dostáva naozaj zabrať. Bežné čistenie mnohokrát nepostačuje aj z toho dôvodu, že dieťa v podstate v autosedačke funguje ako v bežnom živote. Jedáva v nej, vykonáva potreby, z výletu si so sebou do auta zoberie hocijakú maličkosť… Toto všetko spôsobuje, že sa na povrchu (ale i vo vnútri napríklad v molitane) objavujú rôzne baktérie. Vedci ich už tam dokázali narátať viac ako 100 druhov vrátane najškodlivejších E. coli či salmonely (zdroj). Prvá pomoc? Dôslednejšie a hlavne častejšie čistenie.
Pár jednoduchých tipov a trikov ako na čistenie autosedačky
- najprv ju treba dobre povysávať (a často pri tom objavíte aj väčšie fľaky, ktoré treba špeciálne vyčistiť)
- aspoň raz do mesiaca treba vhodne ošetriť vrchnú textíliu (vyprať, prípadne vyčistiť ručne)
- ak sa dá vybrať molitan či výplň sedačiek, tak vyčistite aj tie (ponoriť do vody s pracím práškom a niekoľkokrát prepláchnuť v čistej vode, napokon dobre vysušiť, aby sa tam nezjavili plesne)
- saponátom dôkladne prejsť všetky umelé časti autosedačky (po dôkladnom vyschnutí môžete sedačku opäť zložiť dokopy)
- na čistenie detskej autosedačky však nikdy nepoužívajte dezinfekciu na báze chlóru (môžu výrazne podráždiť dýchacie cesty dieťaťa)
- škvrny najlepšie vyčistíte hneď ako sa objavia a nestihnú presiaknuť do ďalšej vrstvy (saponátom, prípadne pomôže aj hustejšia pasta zo sódy bikarbóny a vody)
- dôkladnú dezinfekciu autosedačky sa nesnažte veľmi odkladať, ako prvá pomoc však poslúžia aj penové čistiace prostriedky na povrchovú špinu
- pri čistení by nemal zostať bokom ostatný interiér auta, ostatné sedadlá takisto treba povysávať a vyčistiť, poťahy aspoň 2 x ročne vyprať
Značky autosedačiek
Ako sami uznáte, tak značiek detských autosedačiek je na trhu naozaj celkom dosť. Ako sa v nich vyznať? Ktoré sú známe svojou kvalitou? A ktoré najlepšie prechádzajú testami (ADAC, dTest…)? Veľmi dobre si v tomto podľa nás počínajú značky Britax Römer, Cybex alebo aj Maxi-Cosi, takže ak siahnete zo sortimentu týchto výrobcov, obvykle je výsledkom maximálna spokojnosť (ale samozrejme treba si pozrieť každý model zvlášť). Dobre si však vedú tiež ďalší výrobcovia a značky, ktoré spomenieme aspoň heslovite: Recaro, Chicco, Caretero, BeSafe, Zopa, 4Baby, Nania, Joie, Concord, Graco, Kinderkraft a mnohé ďalšie.
Značka Cybex
Autosedačky Cybex patria na našom trhu jednoznačne k tým najbezpečnejším a najkvalitnejším. Pravidelne sa umiestňujú na popredných miestach rebríčka ADAC (dobré výsledky majú v crash testoch). V ponuke nájdete všetky typy sedačiek s výnimkou hmotnostnej skupiny I (9-18 kg). Cybex autosedačky disponujú systémom ukotvenia ISOFIX, systémom ochrany proti bočnému nárazu, dajú sa rôzne nastaviť (výška a šírka) a sú aj materiálovo a dizajnovo fakt na úrovni. TIP: Zaujímavý príbeh celosvetovo známej značky Cybex, za ktorou stojí český rodák Martin Poš – čítaj tu.
Značka Britax Römer
Aj autosedačky značky Britax Römer patria k špičke, čo mimo iné dokazujú aj rešpektované testy (ADAC a ďalšie), kde sa táto značka pravidelne umiestňuje na popredných priečkach. Nemecká firma Römer sa začala konštruovaním a výrobou detských autosedačiek zaoberať už od roku 1966, čo je viac ako 50 rokov praxe v oblasti výroby najrôznejších bezpečnostných zariadení a doplnkov. Výroba je sústredená do Európy a 90 % sortimentu je vyrobených v Nemecku, prípadne vo Veľkej Británii. Staršie modely zodpovedajú norme ECE R44 a nemávajú ISOFIX, novšie už zodpovedajú smernici ECE R129 (i-Size) a kotvenie je zabezpečené ISOFIX systémom. V ponuke sú autosedačky všetkých váhových kategórií.
Značka Maxi-Cosi
Autosedačky značky Maxi-Cosi (spoločnosť založená roku 1968 v Holandsku) sa v rebríčkoch popularity radia medzi tie najobľúbenejšie v Európe. Mnohé produkty Maxi-Cosi získali ocenenia v nezávislých spotrebiteľských testoch, kde dokážu obstáť nielen z hľadiska bezpečnosti (crash testy), ale aj čo sa týka manipulácie so sedačkou a použitia stopercentne zdravotne nezávadných materiálov. Autosedačky tejto značky zodpovedajú zákonným normám R44 a R129 a väčšina modelov disponuje kotviacim systémom ISOFIX. V ponuke nájdete autosedačky všetkých hmotnostných kategórií detí.
Najčastejšie otázky
❓ Kedy autosedačku vymeniť za novú?
Musíte tak spraviť vždy, keď z nej dieťa vyrastie. Použiť pri tom môžete všetkých 5 typov sedačiek, ktoré sú na trhu k dispozícii, ale aj ich kombinácie. Väčšina rodičov používa 3 typy – prvá autosedačka je z kategórie 0/0+, druhá z kategórie I a tretia z kategórie II/III (najčastejšie podsedák). Praktický tip: to, že je dieťa na autosedačku už priveľké zistíte jednoducho tak, že mu uši presahujú cez hornú hranu sedačky.
❓ Autosedačka alebo podsedák?
Keď dieťa narastie a dostane sa do hmotnostnej kategórie 15-36 kg, nastal pre mnohých rodičov a vodičov ten pravý čas na zaobstaranie si vhodného podsedáku. Ten sa od klasickej autosedačky líši tým, že nemá žiaden oporný systém a slúži hlavne na to, aby dieťa do 150 cm v sedadle „prizdvihol“ a umožnil mu pripútať sa ako dospelému človeku (aby mu šikmý pás nešiel cez krk). Podsedák má svoje výhody aj nevýhody. Medzi plusy patrí hlavne to, že je skladnejší ako klasická autosedačka a ľahšie sa s ním manipuluje. Na druhú stranu neposkytuje dieťaťu ochranu pred nárazom zboku a keďže nebýva v aute fixovaný, môže sa pod dieťaťom počas jazdy nepríjemne posúvať.
❓ Ako na prvý pohľad poznať bezpečnú autosedačku?
Takáto autosedačka by mala byť homologovaná a disponovať medzinárodným štítkom so značkou R44-04 alebo R44-03. Zároveň by mala niesť označenie o certifikácii ECE R44 alebo i-Size. Viac o týchto normách a smerniciach sme bavili v texte vyššie.
❓ Prečo si zaobstarať radšej novú autosedačku ako tú z bazáru?
Nuž minimálne preto, že pri použitej sedačke nemáte prehľad o jej celkovej kvalite. Môže mať rôzne skryté mechanické chyby, ktoré vznikli v dôsledku jej nesprávneho používania, autosedačka tiež mohla byť poškodená pri nehode. Okrem toho, že nie je možné zaručiť 100%-nú bezpečnosť takejto autosedačky, nemusí dieťaťu poskytovať optimálny komfort, napríklad v dôsledku poničeného polstrovania.
❓ Ako sa dá zistiť, či je autosedačka vhodná do konkrétneho auta?
Z hľadiska bezpečnosti dieťaťa je dôležité aj správne uchytenie, či inak ukotvenie, autosedačky. V prípade, že sedačka má kotviaci systém ISOFIX, je potrebné najprv overiť, či je kompatibilný s vašim autom. Ak nie je na značke autosedačky vyznačený symbol „Univerzal“, tak jej použitie treba skontrolovať s konkrétnym typom vozidla. Zoznam by mal mať k dispozícii predajca daného typu autosedačky, vyhľadať si ho môžete aj priamo na stránkach výrobcu.
❓ Dokedy sa musí používať autosedačka pre dieťa?
Vyhláška hovorí, že do 150 cm výšky a do 36 kg váhy dieťaťa. Príklad: ak má dieťa 130 cm musí sedieť v riadne upevnenej autosedačke (vyberať možno z rôznych hmotnostných kategórií, najviac však 36 kg) napríklad aj vpredu vždy v smere jazdy a pri aktívnom airbagu. Dieťa, ktoré má viac ako 36 kg ale menej ako 150 cm musí použiť podsedák + bezpečnostný pás a s aktívnym airbagom. Dieťaťu nad 150 cm stačí používať iba bezpečnostné pásy a pokiaľ sedí vpredu, tak aj aktívny airbag pre spolujazdca.
❓ Ako sa vlastne testujú detské autosedačky?
Najviac sa berú do úvahy testy nemeckého autoklubu ADAC, ktoré sú najprísnejšie (a teda vám poskytnú najrelevantnejšie informácie). Zahŕňajú crash testy, čiže posúdenie správania sa autosedačky pri čelnom a bočnom náraze v niektorom zo známejších rodinných áut pri štandardnej rýchlosti (zväčša 50-70 km/hod). Okrem toho sa v nich hodnotí ako jednoducho sa autosedačka inštaluje a všeobecne s ňou manipuluje, či materiály použité k výrobe sedačky neobsahujú škodlivé látky a podobne. Tieto testy sú prísnejšie ako predpísané európske normy, takže ak pri kúpe autosedačky zvážite aj tieto informácie, urobíte viac než dobre. Okrem najznámejšieho ADAC sa testovaniu autosedačiek venuje napríklad aj český dTest.
Crash testy (ADAC) – VIDEO
Najčastejšie chyby pri výbere a používaní autosedačky
Je extrémne dôležité, aby ste práve pri výbere a používaní detskej autosedačky dôsledne dbali na vylúčenie akéhokoľvek rizika. Týka sa to najmä inštalácie autosedačky do vozidla a jej správne používanie. I preto si teraz prečítajte najčastejšie pochybenia, ktorých sa rodičia pri používaní sedačky zvyknú dopúšťať:
- nevhodne zvolená autosedačka - v zásade musí mať vyhovujúcu veľkosť a musí byť kompatibilná s vašim typom vozidla
- zle pripevnená (ukotvená) autosedačka - veľké bezpečnostné riziko, ktoré sa dá eliminovať tým, že vždy budete postupovať striktne podľa návodu (niektoré drahšie modely majú aj indikátory, ktoré signalizujú keď sedačka správne nesadne na kotviace body), správne umiestnená sedačka sa pevne drží a nehýbe!
- zlé umiestnenie pásov - bezpečnostný pás musí byť vždy umiestnený správne, nikdy nie cez krk, pretože inak ohrozujete život dieťaťa
- nedostatočne utiahnuté pásy - pásy nemôžu byť príliš utiahnuté, ale ani príliš navoľno, správne utiahnutý je taký, pod ktorý maximálne strčíte otvorenú dlaň
- príliš „nabalené“ dieťa - napríklad ho nikdy neusádzajte do autosedačky v zimnej bunde, bráni to správnemu utiahnutiu pásov
- zapnutý airbag - ak z nejakého dôvodu máte autosedačku s dieťaťom na sedadle spolujazdca, nezabudnite pred jazdou vypnúť airbag, inak mu v prípade nehody hrozia vážne zranenia, týka s to hlavne detí do 9 mesiacov veku, ktoré sú umiestnené v takzvaných reboard autosedačkách (vajíčkach) proti smeru jazdy, pri starších deťoch airbag môže byť zapnutý (keď sedia v smere jazdy), ale najlepšie ak je pritom sedadlo spolujazdca čo najviac posunuté dozadu
- vozenie detí v aute bez autosedačky - nikdy, ani pri krátkych trasách nevozte dieťa bez autosedačky, je to smrteľne nebezpečné!
Dieťa v náručí matky na prednom sedadle (crash test)
Zdroje informácií + mohlo by vás zaujímať:
- Ako vybrať autosedačku? - www.heureka.sk
- 554/2006 Z. z. NARIADENIE VLÁDY Slovenskej republiky zo 6. septembra 2006 o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách určitých kategórií (časová verzia predpisu účinná od 20.09.2014) - https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2006/554/
- Detské autosedačky - https://www.becep.sk/38/detske-autosedacky
- Autosedačky - https://www.dtest.cz/testy-vyrobku-969/autosedacky
- Kindersicherheit - https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/kindersicherheit/
Článok je zaradený do kategórie: Autosedačky
Mohlo by vás zaujímať
- Vyberáme autosedačku II/III (15-36 kg) - v teste 2024 sa darilo Maxi-cosi
- Vyberáme autosedačku 0+/I (do 18 kg) - v teste 2024 najlepšie obstáli Joie
- Vyberáme autosedačku I/II/III (9-36 kg) - v teste 2024 najlepšie obstáli Kinderkraft
- Aké funkčné zmeny nastávajú pri zariaďovaní detskej izby pre prváka?
- Sovičky Dormeo - náladové sovy Hoo-Hoo a ich nová rodinka
- Ako sa starať o vodu v bazéne - riasy, kalná žltá, zelená voda, akú chémiu použiť
- Vyberáme zavinovačku pre novorodenca - aké sú rozdiely medzi zavinovačkou do autosedačky, zavinovačkou s výstužou či na leto?
- Vyberáme kolísku pre bábätko - klasické drevené kolísky, moderné cestovné či závesné textilné + Mojžišove koše
- Porovnali sme ohrievače kojeneckých fliaš - 7 recenzií preferuje Philips Avent, TrueLife a Beaba
- Vyberáme najlepší golfový kočík - recenzie 0 modelov radia značky