Crussis e-Atland 11.7 2022 |
---|
Víťaz testu |
|
|
Špičkový horský elektrobicykel vhodný aj do náročného terénu - kvalitná konštrukcia, silný elektromotor, spoľahlivé brzdy... |
3 799,00 € 3 599,00 € |
Zobraziť ponuku Heureka.sk |
Ako si dobre vybrať? Nuž s tým vám môže pomôcť aj náš nákupný radca a porovnávací test. V ňom nájdete modely, ktoré sme vyberali na základe viacerých faktorov. Medzi najdôležitejšie patrí výkon a výdrž elektrobicykla, typ konštrukcie a výbava. Je nám jasné, že požiadavky naň sú veľmi individuálne a aj z toho titulu sme sa pokúsili vybrať elektrobicykle, z ktorých si dokáže vybrať každý. Takto môžete v teste nájsť elektrobicykel, ktorý nás najviac presvedčil („Víťaz testu“), ale aj špičkový model „Pre náročných“, či „Zlatú strednú cestu“. A nechýba ani „Ľudová voľba“ – pričom takto označený model ponúka podľa nás v tejto kategórii najlepšie parametre…
Pre rok 2025 sme vybrali a porovnali 4 elektrobicyklov značiek 2x Crussis, 1x Kellys, 1x Leader Fox, pričom v ňom najviac zabodovali Crussis, Kellys a Leader Fox.
Pri hodnotení elektrobicyklov sme brali do úvahy tieto metriky:
Najlepšie Elektrobicykle na základe porovnávacieho testu 2025
1. miesto | 2. miesto | 3. miesto | 4. miesto |
---|---|---|---|
Víťaz testu | Pre náročných | Zlatá stredná cesta | |
Crussis e-Atland 11.7 2022 | Kellys Theos i50 27,5" - model 2020 (unisex) | Leader Fox Arimo (dámsky) | Crussis e-Largo 5.7 2022 |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
3 799,00 € 3 599,00 € | 3 599,00 € 3 646,70 € | 1 513,00 € | 1 629,00 € |
Zobraziť ponuku Heureka.sk | Zľavnená cena inSPORTline.sk | Zobraziť ponuku Heureka.sk | Zobraziť ponuku Heureka.sk |
Porovnanie - Dôležité parametre elektrobicyklov
![]() Crussis e-Atland 11.7 2022 | ![]() Kellys Theos i50 27,5" - model 2020 (unisex) | ![]() Leader Fox Arimo (dámsky) | ![]() Crussis e-Largo 5.7 2022 | |
---|---|---|---|---|
Cena | 3 599,00 € | 3 646,70 € | 1 513,00 € | 1 629,00 € |
Značka | Crussis | Kellys | Leader Fox | Crussis |
Typ bicykla | Horské | Horské | Horské | Horské |
Určenie | Unisex | Unisex | Unisex | Pánske |
Minimálna výška jazdca (cm) | 175 | 163 | 165 | 165 |
Maximálna výška jazdca (cm) | 190 | 200 | 205 | 190 |
Nosnosť (kg) | 120 | 120 | 120 | 120 |
Priemer kolies | 27,5" | 29", 27,5" | 29", 27,5", 26" | 29" |
Veľkosť rámu | 20" | 15,5", 16,5" | 14", 16", 17,5", 19,5", 21,5" | 18", 20" |
Materiál rámu | Dural | Dural | Dural | Dural |
Priemerný dojazd (km) | 120 | - | 70 | 100 |
Maximálny dojazd (km) | 150 | 150 | 110 | 115 |
Odpružená vidlica | Áno | Áno | Áno | Áno |
Brzdy | Kotúčové hydraulické | Kotúčové hydraulické | Kotúčové hydraulické | Kotúčové hydraulické |
Priemer predného kotúča (mm) | 180 | 203 | 160 | 180 |
Priemer zadného kotúča (mm) | 200 | 203 | 160 | 160 |
Umiestnenie batérie | Rámová rúrka | Rámová rúrka | Rámová rúrka | Rámová rúrka |
Kapacita batérie (Wh) | 625 | 630 | 540 | 468 |
Umiestnenie motora | Stredový | Stredový | Zadný | Stredový |
Krútiaci moment (Nm) | 85 | 60 | 80 | 80 |
Maximálny výkon (W) | 250 | 250 | 350 | 500 |
Porovnanie - Výbava a príslušenstvo elektrobicyklov
![]() Crussis e-Atland 11.7 2022 | ![]() Kellys Theos i50 27,5" - model 2020 (unisex) | ![]() Leader Fox Arimo (dámsky) | ![]() Crussis e-Largo 5.7 2022 | |
---|---|---|---|---|
Cena | 3 599,00 € | 3 646,70 € | 1 513,00 € | 1 629,00 € |
Značka | Crussis | Kellys | Leader Fox | Crussis |
Zvýšenie výkonu | Nie | Nie | Áno | Áno |
Počet prevodov | 1 x 12 | 1 x 10 | 1 x 8 | 1 x 8 |
USB port | Nie | Nie | Áno | Nie |
Režimy asistencie | - | - | 4 | 5 |
Blatníky | Nie | Nie | Nie | Nie |
Nosič | Nie | Nie | Nie | Nie |
Svetlá | Nie | Nie | Nie | Nie |
Stojan | Nie | Nie | Nie | Nie |
WALK režim | Áno | Áno | Áno | Áno |
Hmotnosť (kg) (kg) | - | 21,8 | 24,2 | - |
Porovnanie - Konkrétny typ výbavy elektrobicyklov
![]() Crussis e-Atland 11.7 2022 | ![]() Kellys Theos i50 27,5" - model 2020 (unisex) | ![]() Leader Fox Arimo (dámsky) | ![]() Crussis e-Largo 5.7 2022 | |
---|---|---|---|---|
Cena | 3 599,00 € | 3 646,70 € | 1 513,00 € | 1 629,00 € |
Značka | Crussis | Kellys | Leader Fox | Crussis |
Batéria (názov, typ) | BOSCH Powertube 625 36V/16,7 Ah, vyberateľná | KELLYS Re-Charge Li-ion internal | Li-ion LG 36V | Li-Ion 468 Wh / 13 Ah / 36V |
Vidlice (názov, typ) | ROCKSHOX FS Recon Silver RL R Solo Air 27,5" | ROCK SHOX Sektor RL Boost, DebonAir, Motion Control | ZOOM HYDRAULIC LOCK-OUT, TRAVEL | SUNTOUR XCT30 HLO DS 29" |
Motor (názov, typ) | BOSCH Performance CX 4. gen, stredový | Shimano Steps E8000 | Bafang | BAFANG MAX drive |
Prehadzovačka (názov, typ) | SRAM GX Eagle | SHIMANO Deore M6000 | SUNRACE | Shimano Acera RD-M360-L, Sram X4 |
Radenie (názov, typ) | SRAM NX Eagle 12-Speed X-Actuation Trigger, páčkové | KLS Alm/En 70 RiseBar | SUNRACE M503 | Shimanio SLM310, SRAM X4, páčkové |
Reťaz (názov, typ) | SRAM Eagle SX 12s | KMC e10T | KMC Z8 | KMC X8 |
Prevodník a kliky (názov, typ) | SRAM X-SYNC 2 38Z | SHIMANO FC-E8000 | ALLOY 38T | Bafang 38T |
Predná brzda (názov, typ) | SRAM GUIDE T | SHIMANO BR-MT400 | HYDRAULICKÉ ZOOM 875 | Shimano BR-MT200 Hydraulic Disc, SRAM Level |
Zadná brzda (názov, typ) | SRAM GUIDE T | SHIMANO BR-MT400 | HYDRAULICKÉ ZOOM 875 | Shimano BR-MT200 Hydraulic Disc, SRAM Level |
Recenzie 4 najlepších elektrobicyklov pre rok 2025
Víťaz testu
1. Crussis e-Atland 11.7 2022 -950,00 € zľava
Li-Ion batéria Bosch dosahuje solídnych 16,7 Ah, respektíve 601 Wh, takže maximálny dojazd bicykla je potom 150 km (pri optimálnych podmienkach). Pre porovnanie, ďalší model tejto značky v našom teste Crussis OLI Atland 8.6-M má dojazd ešte väčší (170 km/h), ale s batériou 17,5 Ah. Batéria je samozrejme integrovaná do rámu, takže o optimálnu vyváženosť bicykla sa nemusíte pri jazde obávať. Nabitie na 100% potom trvá približne 4 hodiny.
27,5″ kolesá majú kvalitné plášte značky Maxxis Ardent, ideálne do každého terénu. Bezpečnú jazdu majú zase na starosti hydraulické brzdy SRAM Guide T, podobne ako vzduchom tlmená uzamykateľná vidlica ROCKSHOX FS Recon Silver RL R Solo Air so zdvihom 120 mm. 12-rýchlostné radenie je v tejto kategórii viacmenej už samozrejmosť.
Výhody
- komponenty Bosch
- odolné komponenty a celkové vyhotovenie
- max. dojazd 150 km
- výkonný motor
- pohon i batéria v strede bicykla
- rozšírená záruka 10 rokov
Nevýhody
- vyššia cena
Verdikt: Špičkový horský elektrobicykel vhodný aj do náročného terénu – kvalitná konštrukcia, silný elektromotor, spoľahlivé brzdy…
Naše hodnotenie:

Cena: 3 599,00 €
Zobraziť ponuku
Heureka.sk
Detail
Pre náročných
2. Kellys Theos i50 27,5″ – model 2020 (unisex)
Odpružené vidlice majú zdvih 150 mm a 27,5″ kolesá predstavujú ideálny kompromis medzi ovládateľnosťou a rýchlosťou bicykla. Vysoko účinné hydraulické brzdy zaistia maximálnu bezpečnosť jazdca, 10 prevodov a maximálny dojazd 150 km, robia z tohto elektrobicykla ideál pre športových nadšencov.
Výhody
- celoodpružený bicykel
- vysoká kapacita batérie
- hydraulické brzdy
- 10 prevodov
- kvalitné komponenty
- dlhý dojazd
Nevýhody
- vyššia cena
Verdikt: Horská cyklistika s týmto modelom bude naozaj veľká zábava.
Naše hodnotenie:

Cena: 3 646,70 €
Zľavnená cena
inSPORTline.sk
Detail
Zlatá stredná cesta
3. Leader Fox Arimo (dámsky)
Motor značky Bafang s nominálnym výkonom 250 W je umiestnený v zadnej časti bicykla, jeho chod je plynulý a tichý. Medzi pozitíva možno určite zaradiť 4 režimy asistencie + WALK (rýchla chôdza), USB výstup s možnosťou dobíjania telefónu a aj prehľadný LCD displej umiestnený na riadidlách.
Výhody
- cena
- slušný výkon motora
- pohon i batérie v strede bicykla
- dámsky športový dizajn
- prehľadný LCD displej
- komfortné nastupovanie
- USB port
Nevýhody
- mierne vyššia hmotnosť
- menší počet prevodov
- menší dojazd
Verdikt: Spoľahlivý trekingový dámsky elektrobicykel, ktorý zaujme aj dizajnovým vyhotovením.
Naše hodnotenie:

Zobraziť ponuku
Heureka.sk
Detail
4. Crussis e-Largo 5.7 2022
Batéria má 13,5 Ah pričom nabitie na jej plnú kapacitu trvá 6,5 hodiny. Inak, tradične je vybavená aj BMS doskou (Battery Management System), ktorá ju chráni pred prehriatím, skratom alebo prebitím. K dispozícii máte aj jednoduchý integrovaný čiernobiely LCD displej, kde potom okrem iného (zobrazovanie klasických údajov ako je stav batérie, stupeň asistencie, aktuálnu rýchlosť či najazdenú vzdialenosť..) viete zvoliť jeden z piatich stupňov asistencie, vrátane asistencie pri chôdzi. Veľké kolesá 29″ sú opatrené kvalitnými, a rýchlymi, plášťami Maxxis Ardent, ktoré sú známe svojou dobrou priľnavosťou za jazdy. Bezpečnosť majú na starosti kotúčové hydraulické brzdy (Shimano BR-MT200).
Čo sa týka komfortu pri jazdení, tak odpružená vidlica má zdvih 100 mm a celkom ľahko sa prispôsobuje hmotnosti jazdca. A sedadlo Selle ROYAL je tiež medzi užívateľmi pomerne obľúbené. Konštrukcia je solídne robustná – z hliníka, pričom maximálna nosnosť tohto e-biku je viacmenej štandardných 120 kg.
Výhody
- veľké kolesá s ráfikom 29″
- atraktívny dizajn
- robustný odolný rám
- prehľadný displej s podsvietením
Nevýhody
- len 9 prevodov
- kratší dojazd
- bez výbavy (bez blatníkov, stojana, svetiel, nosiča)
Verdikt: Horský elektrobicykel známej tuzemskej značky v základnej výbave a priemernými parametrami za zaujímavú cenu vhodný skôr pre rekreačných jazdcov.
Naše hodnotenie:

Zobraziť ponuku
Heureka.sk
Detail
Elektrobicykle nie sú žiadnou novinkou
E-bicykle, verte tomu alebo nie, tu sú už viac ako 120 rokov. Prvý patent podal už v roku 1895 Američan Ogden Bolton Jr. A hoci jeho pôvodný dizajn nebol na míle vzdialený od dnešných elektronických bicyklov (išlo o šikovný motor na zadnom náboji), treba povedať, že sa toho odvtedy veľa zmenilo. Ale napriek tomu, že elektrobicykle sú na scéne už niekoľko desaťročí, až v priebehu posledných približne desiatich rokov sa stali životaschopnými prostriedkami osobnej dopravy.
Od svojho uvedenia na trh sa elektrobicykle stali efektívnejšími, zdokonalilo sa odpruženie a zvýšil výkon motora, čo viedlo k modernému typu e-bicyklov, ktorými je možné jazdiť takmer kdekoľvek. Aj preto zaujali pozíciu najrýchlejšie sa rozvíjajúcej kategórie v cyklistickom priemysle na celom svete. Nárast popularity bicyklov s elektrickou asistenciou alebo jednoduchšie e-bicyklov sa jednoducho nedá ignorovať.
Nové technológie vrátane vysokokapacitných lítium-iónových batérií, výkonných kľukových motorov a šikovných snímačov, ktoré prispôsobujú asistenčnú úroveň v závislosti od toho, ako silno šliapete, znamená, že elektrobicykle cestujú dnes oveľa ďalej a oveľa rýchlejšie než kedykoľvek predtým. U nás síce môžu byť stále relatívne vzácne, ale verte, že e-revolúcia prichádza. A budete chcieť byť jej súčasťou.
Sprievodca výberom najlepšieho elektrobicykla
E-bicykle sa stávajú čoraz populárnejšími na celom svete, keďže čím ďalej tým viac ľudí hľadá efektívne, cenovo dostupné a ekologické spôsoby dopravy. V posledných rokoch predaj elektrických bicyklov v Ázii vystrelil do výšok, predovšetkým v Číne, ktorá sa stala svetovým lídrom vo výrobe aj používaní elektrických bicyklov, s ročnou produkciou viac ako 30 miliónov kusov.
V Európe, ktorý je druhý najväčší trh s e-bicyklami, sa popularita elektrického bicykla takisto neustále zvyšuje. V roku 2006 sa v celej Európe predalo približne 98 000 elektrických bicyklov. O desať rokov neskôr sa tento počet zvýšil na takmer 1,7 milióna.
Výrazné zlepšenie technológií a možností elektrických bicyklov, ako aj rýchly nárast ich popularity v posledných rokoch spôsobili, že vyhliadky na vlastnenie a jazdu na elektrickom bicykli sú mimoriadne vzrušujúce. Či už sú používané ľuďmi, ktorí hľadajú spôsob šetrne redukovať váhu, staršími cyklistami, ktorí hľadajú dostupnejší spôsob, ako si vychutnať pokojné výlety na bicykli, ľuďmi, ktorí sa pokúšajú zjednodušiť každodenné dochádzanie do práce, ekologicky uvedomelými ľuďmi, ktorí dúfajú, že znížia emisné stopy, alebo kýmkoľvek medzi tým, zdá sa čoraz viac pravdepodobné, že elektrobicykle zmenia spôsob, akým ľudia premýšľajú o bicykloch.
⭐ Čo vlastne robí elektrobicykel jedinečným?
To, čo robí elektrický bicykel pre mnohých ľudí obzvlášť zaujímavým a vzrušujúcim, je jeho status unikátneho typu hybridného dopravného prostriedku, ktorý efektívne prekrýva svet bicyklov poháňaných nohami a motorových dopravných prostriedkov. Táto kombinácia robí e-bicykel obzvlášť užitočným, príťažlivým a prístupným rôznorodému okruhu jazdcov. A i keď majú elektrické bicykle mnoho podobností s bežnými bicyklami a motorizovanými dvojkolesovými vozidlami, sú v konečnom dôsledku samostatná trieda.
Ktorý typ elektrického bicykla je pre vás ten pravý?
Ste vášnivým mountain bikerom, alebo máte radi len pokojné nedeľné „pedálovanie“? Chcete ísť do práce každý deň na bicykli? Elektrické bicykle sú navrhnuté pre rôznych ľudí a na rôzne účely. Je na vás, aby ste rozhodli, čo je pre vás najdôležitejšie a čo naopak menej. Existuje toľko modelov, že najprv by ste mali zvážiť, kde budete najčastejšie jazdiť na vašom e-bicykli. Elektrobicykle sú zamerané na rôzne druhy aktivít. Otázka, ktorú si musíte položiť pred vstupom do obchodu je, aké použitie bicykla budete preferovať. A samozrejme závisí aj od toho komu je elektrobicykel určený. V tomto je samozrejme takisto na výber – pánsky alebo dámsky, unisex, ale aj detské ebajky.
➡️ Mestské bicykle
Mestské bicykle (niekedy aj dutch alebo cargo bicykle) využijete v mestských oblastiach. Zvyčajne ponúkajú vzpriamenejšiu polohu, ktorá je na pocit prirodzená a jazdíte v nej bez námahy. Bežné vlastnosti zahŕňajú blatníky, koše a posunuté riadidlá. Často prichádzajú v atraktívnom dizajne, uhladených farebných schémach a jazdí sa na nich veľmi pohodlne.
Ďalším aspektom, ktorý môže osloviť niektorých ľudí je, že mestské bicykle často prichádzajú so zníženým rámom. Zjednodušuje to zosadnutie aj nasadnutie na bicykel. Cargo bicykle sú zvyčajne mestské bicykle s dlhšími rázvormi, ktoré ponúkajú viac batožinového priestoru. Mestské bicykle sú však nevhodné na dlhé vzdialenosti, rýchlu jazdu alebo jazdu v kopcovitom teréne.
➡️ Trekingové/krosové bicykle
Ak milujete víkendové výlety do prírody, ale počas týždňa sa musíte dostať do práce, odpoveďou, ktorú hľadáte, môže byť takýto hybridný elektrobicykel. Vhodné pre dlhšie fitness jazdy, majú tieto bicykle ploché riadidlá. Umožňujú jazdcovi jazdiť rýchlejšie, ale nie sú vybavené na nosenie ťažkých bremien.
➡️ Horské bicykle
Áno, správne! Svoj obľúbený horský bicykel môžete skombinovať s úžasným výkonom elektrického motora. Ak je vaším hlavným cieľom dosiahnuť rýchlosť na trati, potom je pre vás eMTB (e-mountain bike) ideálny. So širokými plochými riadidlami, predným a niekedy aj zadným odpružením spojeným s ťažkými kotúčovými brzdami ste pripravení na divokú offroad jazdu!
„Štoplíkové pneumatiky“ sú základom horského bicykla, čo ho robí síce o niečo menej efektívnym pre jazdu na ceste, ale priľnavosť na voľnom štrku a prašných plochách je výrazne zlepšená.
➡️ Skladacie bicykle
Nekonvenčným typom elektrobicykla je skladací bicykel. Skladacie bicykle robia to, čo naznačuje ich názov – môžu sa zložiť! Je to skvelé, keď ich potrebujete naložiť na autobus, alebo vlak, alebo ho uložiť doma alebo v kancelárii.
Motor a batéria dosť významne pridávajú bicyklu hmotnosť a to môže robiť tento typ elektrobicykla ťažkopádnym. Obyčajne sa veľmi podobajú mestskému bicyklu.
Ako vybrať elektrobicykel (malý sprievodca nákupom)
Najprv si teda ujasnite, čo od elektro bicykla vlastne očakávate a tomu prispôsobte výber. Stanovte si cenovú hranicu (e-bajky sú drahšie ako klasický bicykel), a následne sa zamerajte na dôležité parametre konkrétneho elektrobicykla ako je umiestnenie a výkon motora, výdrž a napokon aj výbava.
Motor
Väčšina súčasných e-bicyklov je vybavená motorovým systémom, ktorý sa skladá z pohonnej jednotky, batérie, káblov a riadiacej jednotky. Zvyčajne to všetko pochádza od jedného dodávateľa a výrobcu, ako je napríklad Shimano, Bosch, Bafang alebo Yamaha, ale niektoré značky začali integrovať aj svoje vlastné jednotky (príklad 8Fun – výrobca bicyklov Leader Fox). Výkon motora (krútiaci moment), veľkosť batérie a asistenčné režimy sú zvyčajne ladené pre zamýšľané použitie bicykla. Najčastejšie umiestnenie na bicykli:
➢ Motor na zadnom kolese
Tento variant sa vyskytuje najčastejšie pri horských, krosových a trekingových bicykloch. A to z jednoduchého dôvodu, že prináša lepší prenos krútiaceho momentu. Keďže predné koleso zostáva ľahšie, hodí sa do terénu určite viac ako ostatné. Nevýhodou je zase rýchlejšie opotrebovanie zadného kolesa, ktoré je vďaka motoru nevyvážené.
➢ Motor na prednom kolese
S motorom na prednom kolese sa najčastejšie stretnete pri mestských bicykloch. Jednoducho sa inštaluje a jeho obstarávacia cena je o dosť nižšia. Keďže má batériu umiestnenú vzadu, bicykel je dobre vyvážený. Do náročnejšieho horského terénu sa naopak nehodí.
➢ Motor v strede
Motor namontovaný na ráme v spodnej konzole (medzi kľukami, bežne označovaný ako motor Pedelec) ponúka lepšiu kvalitu jazdy, vyváženosť, účinnosť a ďalšie nastavenia, ktoré využívajú viac štandardizovaných častí. Hlavnou výhodou týchto motorov oproti motorom poháňanými nábojom je, že majú snímač, ktorý detekuje, ako ťažko šliapete na pedále, takže pohonná jednotka môže zmerať mieru zodpovedajúcej asistencie. Takto sa dá dosiahnuť maximálny výkon aj pri úspornejšej jazde. Je to o niečo drahší variant v porovnaní s predošlými a najčastejšie ho nájdete pri horských bicykloch vyššej kategórie.
➡️ Výkon motora
Pre aký motor sa rozhodnúť? Toto je možno jedna z najčastejšie kladených otázok od ľudí, ktorí chcú kúpiť svoj prvý ebike. Existuje veľa rôznych hodnotení výkonu elektrických bicyklov, ktoré môžu byť pre začiatočníka mätúce. 250 W, 500 W, 1 000 W, 36 V, 48 V…, čo to všetko znamená ?!
Prvá vec, ktorú treba vedieť, je, že nie všetky elektrické bicykle sú vyrobené rovnako. Dokonca dva bicykle, ktoré obidve tvrdia, že majú rovnaký výkon alebo úroveň „príkonu“, môžu byť v skutočnosti „pod kapotou“ dosť odlišné. Všeobecne povedané, čím vyšší je príkon, tým vyšší bude výkon vášho elektrického bicykla.
Mnoho elektronických bicyklov je však označených inak, ako je ich skutočná úroveň výkonu, či už ide o marketingové triky, alebo celý rad ďalších dôvodov. U výrobcu môžete zistiť skutočný príkon elektrického bicykla: napätie batérie vynásobené maximálnym prúdovým limitom (v ampéroch) riadiacej jednotky.
Príklad: Bežne má batéria 36 V (volt) a riadiaca jednotka 15 A. Príkon je napätie vynásobené prúdom, takže 36 voltov x 15 ampérov = 540 wattov. V tomto prípade sa pozeráme na ebike s výkonom približne 500 wattov.
➡️ Nakoľko výkonný bicykel je teda potrebný?
Odpoveď bude väčšinou závisieť od dvoch faktorov:
- od vašej hmotnosti
- a od toho, či budete jazdiť do kopcov slušných rozmerov
Čím ste ťažší, tým viac energie potrebujete na zrýchlenie ebiku. Čím strmší a dlhší kopec sa snažíte vyšliapať, tým viac sily potrebujete na to, aby ste sa naň dostali.
Napríklad: ak ste žena, vážite cca 50 kg a jazdíte v meste, s 24 V a 250 wattovým ebikom budete absolútne spokojná. Keby ste bývali v kopcovitých oblastiach, pravdepodobne by bol potrebný výkon bližšie k 350 – 400 wattov, čo by sa dalo lepšie dosiahnuť ebajkom s 36V batériou. Elektrický bicykel s 36 V batériou a 12 A riadiacou jednotkou by poskytoval špičkový výkon 432 wattov (36 V x 12 A = 432 W), čo by stačilo na zvládnutie slušne veľkého kopca.
Samozrejme, ak chcete športovejší a rýchlejšie akcelerujúci ebike, vyberte si model s 48V batériou a 20A riadiacou jednotkou, ktorý ponúka asi 1 000 wattov energie. To je viac, ako potrebujete pri svojej váhe na rovnom teréne, ale keby ste žili v kopcovitom meste, bola by to celkom vhodná úroveň výkonu. V meste s rovným terénom 1 000 W necháva priestor pre rýchle zrýchlenie a príležitostné ťahanie prívesu.
➡️ …aj na hmotnosti záleží
Potreba výkonu stúpa rýchlo u ľudí s hmotnosťou nad 100 kg. Na rovnom teréne by mal byť 750 wattový bicykel bohato stačiť, aj keď akcelerácia bude znateľne pomalšia. V kopcovitom teréne by bol minimálny výkon 1 000 W. Ťažkí jazdci stúpajúci na vážne kopce možno budú potrebovať výkon 1250-1500 W, v závislosti od špecifík ich hmotnosti a terénu. Len čo začnete stúpať nad 1 000 W, môžu sa pri dlhých jazdách do kopca začať prejavovať problémy s prehrievaním.
Najlepší spôsob, ako bezpečne zistiť, aký výkon na elektrickom bicykli potrebujete, je absolvovať testovaciu jazdu na niekoľkých ebikoch s rôznymi úrovňami výkonu a zistiť, ktorý je pre vás na pocit najlepší. Na rovnom podklade nebude poddimenzovaný ebike príliš veľkým problémom; bude to mať jednoducho za následok lenivý výkon. Pokus o jazdu na poddimenzovanom ebiku do prudkého kopca, najmä s ťažkým jazdcom, môže spôsobiť riziko poškodenia ebiku vyhorením motora alebo konektorov. Ak máte pocit, že výkon mizne pri jazde do kopca, je to znamenie, že ebike pracuje príliš tvrdo, potrebujete vyššie nastavenie výkonu.
Dojazd
Vzdialenosť, ktorú elektrobicykel prejde na jedno nabitie batérie, sa nazýva dojazd. Je to jedna z najdôležitejších špecifikácií elektrobicykla. Ak napríklad zdolávate veľký kopec, zaručene nechcete v jeho polovici vyčerpať šťavu. Bez elektriny je elektrobicykel len jeden ťažký bicykel.
Dojazd závisí od kapacity batérie, rýchlosti, váhy, profilu trate, úrovne asistencie, ktorú si vyberiete a percentuálneho podielu daného výkonu. Ak budete robiť len desať kilometrov denného dochádzania do práce, nepotrebujete dojazd 70 km. Napriek tomu by ste si ale mali kúpiť bicykel s vyšším dojazdom ako je nevyhnutne potrebné, pretože dojazd sa znižuje v dôsledku starnutia batérie a straty jej kapacity.
Dojazd na jedno nabitie sa môže líšiť v závislosti od toho, aký stupeň asistencie zvolíte, ako aj od typu terénu, ktorý prechádzate – kopcovité oblasti s veľkým strmým sklonom vyčerpajú batériu oveľa rýchlejšie ako ploché oblasti. Ďalšie faktory, ktoré môžu spôsobiť namáhanie batérií, sú hmotnosť jazdca, poveternostné podmienky a stav vozovky, alebo terénu. Väčšina cyklistov je schopná spraviť 30-120 km na jedno nabitie.
✅ TIP: Pozri kalkulačku prepočtu dojazdu od výrobcu batérii BOSCH
Batéria a nabíjanie
Výkon a dojazd elektrobicykla samozrejme vo veľkej miere ovplyvňuje batéria. Tie najstaršie – olovené (SLA) so životnosťou cca 300 až 500 nabíjacích cyklov, snáď už ani netreba spomínať. O ostatných si povedzme teraz viac.
- NiMH batérie – rýchlo sa nabíjajú a ich životnosť je približne 500 nabíjacích cyklov, uskladniť ich môžete v nabitom aj vybitom stave a výhodou tiež je, že sa dajú repasovať
- Li-Ion batérie – charakterizuje ich vyššia kapacita a nízka hmotnosť, a hlavne dlhšia životnosť (aj 1000 nabíjacích cyklov), sami sa takmer nevybíjajú, no rýchlejšie starnú pri vyšších teplotách
- Li-Pol batérie – tieto lítiové batérie vychádzajú najlepšie so všetkých v pomere výkon-životnosť-hmotnosť, nevýhodou je ale potreba presného nabíjania (aj preto potrebujú špeciálne nabíjačky)
- LiFePO4 batérie – sú charakteristické tým, že majú dobrú tepelnú stabilitu, na druhú stranu aj nižšiu vnútornú pamäť a pri rýchlejšom nabíjaní klesá ich životnosť
Všeobecne platí, že ak chcete predĺžiť životnosť batérie, pravidelne ju nabite po každom použití (len po dojazde ju nechajte chvíľu „oddýchnuť“ a vychladnúť aby sa nabíjaním zbytočne nezaťažovala). Ak ukladáte váš ebike na dlhší čas, batérie a nabíjačka by sa mali skladovať pri teplotách nad bodom mrazu a nabíjať každé 4 týždne. Čím dlhšie bude batéria vybitá, tým rýchlejšie sa redukuje životnosť a batérie ponechané nenabité dlhšie ako 4 týždne prejdú do režimu spánku a potenciálne neplatnej záruky.
Nabíjanie batérie
Doby nabíjania batérií sa líšia medzi výrobcami, modelmi a typmi batérií, ale typické nabitie trvá medzi 4-8 hodinami. Batérie ako sú Li-Ion a NiMH sa nabíjajú rýchlejšie, zatiaľ čo akumulované olovené batérie (SLA) sa budú nabíjať 6-8 hodín.
Počiatočné nabíjanie akéhokoľvek druhu môže trvať až 12 hodín. Lítium-iónové batérie sú už všade, takže nie je žiadnym prekvapením, že napájajú aj elektrobicykle. Drahšie e-bicykle majú vylepšené batérie, ktoré sú ľahšie, nabíjajú sa rýchlo a dlhšie vydržia. Kvalita batérie robí rozdiel medzi bicyklom a bicyklom, preto hľadajte spoľahlivú batériu od výrobcu s dobrou reputáciou. Typy batérií určujú aj celkovú životnosť vášho zdroja energie.
✅ 10 tipov ako správne nabíjať ebike – VIDEO
Kde ju nabiť na cestách?
Aj keď ebajkov na cestách ešte zďaleka nie je tak veľa ako „obyčajných“ cyklistov, tak nepochybne poteší ak na cyklopotulkách natrafíte na „ebike friendly“ podnik, kde si batériu pohodlne dobijete. V zahraničí štandard aj v mestách, u nás zatiaľ väčšinou záleží od dobrej vôle prevádzkovateľa zariadenia… Výhoda? Takto nepotrebujete bicykel s extra gigantickou kapacitou batérie a prejsť toho potom dokážete naozaj veľa.

Takýto obraz je napríklad v Holandsku bežný…
Umiestnenie batérie
Batéria je na elektrobicykli umiestnená rôzne, najčastejšie je to na ráme (v ráme) bicykla, ale tiež na sedadlovej tyči alebo na nosiči.
- batéria na ráme bicykla – najčastejší spôsob umiestnenia, je to optimálne riešenie už len z toho dôvodu, že sa nenarúša ťažisko bicykla a neruší tiež jeho celistvosť (dizajn)
- batéria na sedlovej tyči – tento spôsob je obľúbený pri mestských a skladacích bicykloch, takisto sa takto nenarúša ťažisko, no treba rátať s tým, že k dispozícii bude iba jeden prevodník a celkovým predĺžením rámu
- batéria na nosiči – takto sa umiestňuje najskôr pri mestských a trekingových ebajkoch, výhodou je uľahčenie manipulácie s batériou
Nech je batéria umiestnená v ktorejkoľvek časti bicykla, určite poteší ak má aj USB konektor, pomocou ktorého si ľahko dobijete telefón, navigáciu či inú elektroniku.
Úrovne elektrickej asistencie
Pri väčšine moderných elektrických bicyklov si môžete vybrať medzi viacerými, často piatimi, rôznymi úrovňami asistencie. Tie vlastne určujú, koľko pomoci vám poskytne motor. Obvykle ich môžete nastavovať na predných riadidlách, zväčša pomocou LCD displeja, ktorý poskytne aj praktické údaje ako rýchlosť, prejdená vzdialenosť a stav batérie.
Čím je vyššia úroveň asistencie, tým je kratší dojazd bicykla… Takže pri dlhších cestách je nazačiatok najlepšie vybrať nízku úroveň a zvýšiť ju, až keď potrebujete trochu pomoci navyše.
Najnižšia vs najvyššia
✅ Najnižšie nastavenie sa bežne označuje ako režim Eco. Je typicky optimalizované špeciálne pre dojazd, ktorý väčšina výrobcov uvádza ako maximálny a teoreticky je vyšší ako 100 km. V režime Eco sa úrovne pomoci môžu pohybovať medzi 25-80%. To znamená, že pri každom zábere pedála bude hnacia jednotka poskytovať dodatočné 25-80% navyše, až do 250 wattov alebo 25 km / h. Eko režim je najvhodnejší pre tých, ktorí chcú maximalizovať dojazd svojho e-bicykla a je často najvhodnejší na použitie na plochých terénoch. V normálnom režime sa úroveň asistencie hýbe okolo 100 – 150%. Dojazd je potom redukovaný zhruba na polovicu.
✅ Najvyššia úroveň asistencie vám predvedie čoho sú elektrobicykle skutočne schopné. Pri výbere najvyššej úrovne strmé stúpania ani neregistrujete. Pri jednotkách, ktoré poskytujú maximálnu pomoc nad 200%, je vyšší výkon dokonale prispôsobený temperamentnej jazde pri vyššej kadencii. S veľkou silou prichádza znížený dojazd, preto tento režim je najlepšie využívať šetrne a len pre krátke cesty. Všetky elektrické bicykle prestávajú poskytovať asistenciu pri rýchlosti okolo 25 kilometrov za hodinu.

O aktuálnej úrovni asistencie, stave batérie, rýchlosti a najazdených kilometroch vám poskytne prehľad displej
Výbava elektrobicykla
➢ Ovládací panel
Vďaka ovládaciemu panelu si tiež ľahko skontrolujete akú vzdialenosť ste už prešli, ako rýchlo, ale aj momentálnu rýchlosť, aktuálnu asistenciu, či zostávajúcu kapacitu batérie. Býva súčasťou každého elektrobicykla, len niekde je to len úplne jednoduchý panel bez displeja, inde sa uplatní aj podsvietený LCD displej, ktorý zvyšuje komfort jazdy (ale aj cenu elektrobicykla).
➢ Kvalita rámu a použitých komponentov
Rám elektrobicykla býva v prevažnej miere z hliníka, čo je fajn z hľadiska tuhosti materiálu, menej však váhy. Môžete zvoliť aj niektorý z drahších modelov s rámom z karbónu, ktorý je ultraľahký, ale na druhú stranu zase krehkejší.
Nezabúdajte tiež na vyhotovenie a kvalitu použitých komponentov – aj „elektrobicykel je len bicykel…“. Štandard je kvalitné odpruženie – horský bicykel si bez kvalitnej odpruženej vidlice už nevieme ani predstaviť, ale aj prevodovka, ktorá vám ušetrí energiu pri šliapaní „bez pomoci“, o brzdách a ďalších komponentoch nehovoriac.
Veľkosť kolies a výška rámu
A samozrejme ako pri všetkých bicykloch musíte brať do úvahy veľkosť kolies a výšku rámu…
➢ Rám
Rám si zvolíte podľa toho či ste žena alebo muž, v ponuke sú aj univerzálne rámy. No a samozrejme aj podľa telesnej výšky. Hoci je to i tak trochu individuálne (príklad aj kvôli rozdielnej dĺžke končatín). Ak plánujete elektrobicykel do mesta, voľte skôr nižší rám – bude sa vám pohodlnejšie nasadať aj vysadať, krosový bicykel zas bude lepší s vyšším rámom – aby ste do toho mohli poriadne šliapnuť. Výška rámu sa udáva v palcoch (“), alebo aj veľkostiach v rozmedzí XS až XL (pozor, tieto sa však môžu pri jednotlivých výrobcoch líšiť).
Veľkosť rámu vs výška jazdca – orientačné hodnoty
veľkosť rámu | výška jazdca |
---|---|
14″ | 135-155 cm |
17″ | 155-175 cm |
18″ | 160-180 cm |
19″ | 165-185 cm |
20″ | 170-190 cm |
21″ | 175-195 cm |
22″ | 185-200+ cm |
➢ Veľkosť kolies
Veľkosť kolies sa takisto udáva v palcoch a pri výbere je nutné okrem výšky jazdca brať do úvahy aj preferovaný terén a štýl jazdy. Väčšie kolesá lepšie prekonávajú prekážky a na jeden „záber“ prejdete väčšiu vzdialenosť. Naproti tomu menšie kolesá sa hodia do mesta, kde sa ráta s tým, že častejšie sa mení smer aj rýchlosť jazdy. Najčastejšie sa môžete stretnúť s veľkosťami 26″, 27,5″ a 29″, pri mestských a krosových bicykloch 28″. Pri skladacích a detských bicykloch 12″, 14″, 16″, 20″ a 24″. Kolesá 29-tky sa hodia pre ľudí s výškou nad 170 cm, 26-tky zase skôr pre deti a ľudí s menšou postavou.

Petr Kohut, územný manažér predajní inSPORTline v ČR a prevádzkový riaditeľ spoločnosti
Rozhovor s odborníkom. Pán Petr Kohut, prevádzkový riaditeľ spoločnosti inSPORTline o elektrobicykloch.
Na to, ako sa elektrobicykle dostávajú do povedomia zákazníkov a aké parametre si pri ich výbere treba všímať, sme sa opýtali prevádzkového riaditeľa spoločnosti inSPORTline.
👉 DoDomácnosti.sk: Sú elektrobicykle u zákazníkov obľúbené?
Petr Kohut: V posledních cca 4 – 5 letech zájem o elektrokola při volnočasových aktivitách v přírodě i počet jejich uživatelů významně vzrostl. Souvisí to se zdokonalováním použitých technologií u elektrosystémů kol, průběžné zvyšování kapacity baterií, a tím i jejich dojezdové vzdálenosti i technologický posun dalších komponentů elektropohonu, především pak motorů. Významným faktorem je také snaha výrobců o úpravu hmotnosti vyráběných součástí elektrokola směrem dolů. Hmotnost elektrokola sice stále zůstává jedním z handicapů toho technického produktu, nicméně při samotné jízdě a výkonné energetické podpoře cyklisty prostřednictvím asistenta a elektropohonu se tato nevýhoda při běžném provozu v zásadě vytrácí.
Kategorie elektrokol oslovuje nejen širokou skupinu uživatelů v aktivním věku pro běžné výkonnostní sportovní aktivity nebo efektivní cardio trénink, ale také seniory či rekreační sportovce s pohybovým omezením, neboť pomáhá překonat překážky a dosáhnout cíle, které by tito lidé bez dopomoci elektropohonu, ať už z důvodu svého věku nebo zdravotního omezení, jinak nezvládli. To je rovněž velkou výhodou tohoto segmentu a rozšiřuje to možnosti aktivního pohybu i pro další skupiny zájemců o tento druh sportovní aktivity.
👉 DoDomácnosti.sk: Čo by o elektrobicykli mal vedieť zákazník, ktorý zvažuje jeho kúpu?
Petr Kohut: Elektrokola odlišuje od běžného bicyklu především a hlavně samotný elektropohon. Při výběru je velmi důležité zvolit správný typ e-kola či správný typ pohonu. Mezi další důležité parametry patří kapacita baterie, programy nebo také celková nosnost kola.
Motor elektrokola jedním z nejdůležitějších parametrů. Proto je dobré znát základní informace o motorech, aby se každý zájemce mohl správně rozhodnout a s motorem i celým elektrokolem byl na dlouhá léta spokojen. Dopomoc elektromotoru je aktivována pouze při šlapání cyklisty. Nejčastěji je pro pohon e-kola využíván středový elektromotor nebo elektromotor ve výpletu zadního kola.
Obecně je doporučován ten středový… Neexistuje na to ovšem jednoznačná objektivní odpověď. Správná volba vždy záleží na potřebách cyklisty, který na kole jede. Pokud chcete na e-kole aktivně sportovat, jezdit skoro jako na běžném kole a elektropohonem si dopomáhat jen málo, abyste měli intenzivní sportovní zážitek, nebo chcete pouze malou dopomoc a zachovat si radost ze šlapání na kole, pak je dobrou volbou elektrokolo se středovým motorem. Pokud chcete na elektrokole jezdit pouze rekreačně a pohodlně, spoléhat se více na motor a svou jízdu si užívat s minimální námahou, v takovém případě je vhodný motor ve výpletu zadního kola.
👉 DoDomácnosti.sk: Líši sa údržba elektrobicykla od údržby bežného bicykla?
Petr Kohut: Mechanické části elektrokola se nijak zásadněji neliší od běžného kola, jsou zde běžné systémy řazení převodů a další součásti kola, z nich ty fundamentální a nosné jsou pouze robustnější s ohledem na vyšší hmotnost celého zařízení. Komponenty a náhradní díly pro běžnou provozní výměnu jsou běžně dostupné ve specializovaných sportovních prodejnách nebo přímo u vybraných výrobců.
Co se týká elektropohonu, tady by se měl běžný uživatel elektrokola při jakémkoliv technickém problému nebo i při běžné údržbě elektrokola obracet především na autorizovaný cyklo servis. Jedná se přecejen o sofistikovanější technické elektrozařízení. Mechanici prodejců elektrokol jsou odborně zaškoleni, mají k dispozici diagnostické přístroje a IT aplikace pro konkrétní značky užitých elektropohonů dle výrobce – k identifikaci případných závad či poruch. Vše, co se běžného servisu týká, zde s dostupným materiálem proto proběhne poměrně rychle a hladce.
👉 DoDomácnosti.sk: Aké by bolo Vaše odporúčanie pre nováčikov vo svete e-bicyklov?
Petr Kohut: V první fázi při rozhodování je pro každého začátečníka či nováčka vhodné navštívit odborného či autorizovaného prodejce elektrokol a nechat si doporučit typ kola podle způsobu a druhu využití tohoto stroje. Jiná volba typu padne při představě užití pro extrémnější zatížení kola v technicky náročném terénu, odlišná pak při snaze a myšlence využít elektrokolo především pro lehkou víkendovou nebo dovolenkovou cykloturistiku.
V prvním případě je vhodné zakoupit horské kolo nebo celoodpružené horské kolo, kde v současné době jasně vítězí preference kol o rozměru 29“ s širšími plášti a hrubším terénním vzorkem, naopak pro cykloturistiku je mnohem vhodnější volba elektrokola crossového nebo trekingového, zde s koly o průměru 28“ a silničním vzorkem plášťů pro využití na zpevněné či nezpevněné komunikaci nebo cyklostezce.
Pak zde máme zcela samostatnou skupinu cyklistů, kteří své elektrokolo chtějí využívat výhradně coby přepravní prostředek po městě, ve své obci nebo při cestě na blízkou zahrádku, apod. Zde je vhodným a doporučeným typem elektrokola kolo městské, tzv. “city bike“. Při velikosti kol 12“, 16“, 20“, 24“, 26“ nebo 28“ bývá vybaveno blatníky, předním i zadním osvětlením, stojánkem, někdy i košíkem pro nákup. Příjemným uživatelským bonusem je zde tvarově upravené zpracování rámu tak, aby bylo nasedání i sesedání z tohoto kola velmi snadné, uživatelsky příjemné a pohodlné. Vybrané modely kol pro městské využití mohou mít skládací rám, takže ve složené pozici zaberou velmi málo místa v úložném prostoru. V nabídce obchodních společností, které se zabývají prodejem tohoto sortimentu, figurují také další druhy elektrokol: juniorská kola, speciální dámské modely kol i specifické druhy elektrokol, jako jsou např. trojkola nebo nákladní elektrokola.
Aká je cena elektrobicyklov?
Teraz, keď ste sa oboznámili so základnými faktormi, ktoré pri kúpe treba brať do úvahy a prišli ste na to, prečo sú elektrobicykle pre mnohých ľudí na celom svete jedinečným a efektívnym spôsobom dopravy, určite vás zaujíma, aké sú skutočné náklady na nákup elektrického bicykla. Dobré elektrobicykle nie sú lacné. Najlacnejšie elektrobicykle sú obvykle veľmi základné modely a ako dlho by ste s nimi boli spokojní?
Priemerný bicykel s kvalitným rámom, funkčnými brzdami, odpružením a ďalšími komponentmi už predsa niečo stojí. Pri kúpe elektrického bicykla musíte minúť podstatne viac peňazí aj kvôli motoru. Takže nenechajte sa odradiť vyššou cenou, kvalitný bicykel vydrží oveľa dlhšie.
Ak by ste predsa len chceli trocha ušetriť,môžete pozrieť čo ponúka Bazoš alebo iný internetový bazár (otázka však je, či sa vám to vôbec oplatí, za prvé, nikdy neviete v akom stave bicykel reálne je, a záruka v nedohľadne…) Už tradične, komplexný prehľad o ponuke trhu a recenzie jednotlivých modelov (ale aj priamo možnosť kúpy) poskytne Heureka.
- 800 až 1500 eur – cenu modelov elektrobicyklov ovplyvňujú také „základné“ komponenty ako je batéria a motor. Očakáva sa, že akýkoľvek model, ktorý dokáže poskytnúť väčší jazdný dosah (cez batériu), bude stáť oveľa viac ako tie, ktoré zvyčajne používajú menšiu batériu (čo sa okamžite prejaví na menšej kapacite) – charakteristické pre modely v tejto cenovej hladine.
- 1500 – 2000 eur – tieto elektrické bicykle sú často vybavené komponentmi, ktoré optimalizujú zážitok z jazdy v danom teréne, kapacita ich batérie a tým aj dojazd sa zvyšuje.
- nad 2000 eur – v tejto kategórii sa už nachádzajú modely, ktorých výrobcovia si dali za cieľ vybaviť nielen kvalitnými motormi, batériami, nabiť rôznymi funkciami, ale ich cieľom je vybaviť svoje bicykle čo najľahšími motormi, čo zákonite zvyšuje cenu.
Ktoré značky sú najobľúbenejšie?
Nás pre rok 2025 zaujali modely značiek 4EVER, Leader Fox a Crussis.
Elektrobicykle 4EVER
Český výrobca s 25 ročnou históriou, ktorý stavil na stojanovú montáž každého jedného svojho bicykla a preto je kvalita konštrukcie jeho modelov neporovnateľne vyššia ako u bežnej pásovej výroby. Spoločnosť spolupracuje s cyklistickým tímom Cyklo Bulis a novozélandským neziskovým pretekárskym tímom 4EVER Racing NZ.
Elektrobicykle Leader Fox
Česká firma na výrobu bicyklov a elektrobicyklov vznikla v roku 1996 v Českých Budějoviciach a ponúka všetky druhy bicyklov, od horských až po detské. Nájdete ich v kamenných aj online predajniach. Spoločnosť pôsobí nielen na českom a slovenskom, ale aj nemeckom a poľskom trhu.
Elektrobicykle Crussis
V roku 2012 vstúpila na trh nová česká značka s kolekciou elektrobicyklov, ktoré pod názvom Crussis predstavila už v apríli 2013 na veľtrhu FOR BIKES. Ponuku postupne rozšírila aj na klasické bicykle, predovšetkým MTB a trekingové. Od roku 2015 spustila vlastnú výrobu kolobežiek Crussis, ktorých rám a dizajnové detaily sú chránené patentom.
Ostatné značky a výrobcovia
Na trhu je samozrejme nespočet rôznych značiek od rôznych výrobcov. Medzi najpopulárnejšie u nás okrem už spomenutých patria: Apache, Bergamont, Merida, KTM, Lapierre, ale aj Trek, Scott, Rock Machine, Giant, Cannondale, Kross, či Ghost a ďalšie. Vlastnú značku má napríklad aj reťazec Mountfield – MTF bicykle sú takisto pomerne vyhľadávané aj z hľadiska ich nižšej ceny.
Ako jazdiť bezpečne na elektrobicykli – 6 základných pravidiel
Všetci, ktorí sa zaujímajú a zvažujú nákup e-bicykla, by sa mali naučiť, ako zvládnuť tento nový druh bicyklov. E-bicykle sú často oveľa ťažšie ako bežné bicykle, dosahujú vyššie najvyššie rýchlosti a robia zvyčajne zvládnuteľné rohy a prekážky nebezpečnejšími.

Štatistiky nehodovosti varujú…
⭐ 1. Venujte väčšiu pozornosť doprave
Každý cyklista by mal venovať pozornosť toku premávky, a dvojnásobne na e-bicykli. Vodiči nemôžu očakávať, že cyklista dosiahne na ceste 30 km rýchlosť a na druhej strane si musia uvedomiť, že vybitie batérie môže viesť k potenciálne nebezpečným scenárom. Pre vás to znamená nielen premýšľať o tom, čo robíte na bicykli vy, ale aj o tom, ako vás vnímajú vodiči.
⭐ 2. Upozornite na seba
Súčasťou problému s premávkou je aj to, že vodiči nevedia, že bicykel svištiaci na ceste má plus 200 wattov energie. Odporúčame vybaviť váš bicykel svetlami a zvončekom. A nie sú to len vodiči – možno by ste boli príliš rýchli aj pre chodcov alebo iných cyklistov, ktorí vás nebudú počuť a predovšetkým vnímať bez zdvorilého upozornenia.
⭐ 3. Kontrolujte svoju rýchlosť
Častou chybou, ktorú noví majitelia elektrobicyklov zvyknú robiť je to, že na najvyššom stupni elektrickej asistencie si to švihnú priamo z brány domu. Každý je z toho samozrejme nadšený, čo jeho nový bicykel dokáže, ale v prvom rade sa treba naučiť ako sa bicykel správa pri nižších rýchlostiach a až potom prepnúť na „turbo“.
⭐ 4. Brzdite skôr
Pretože máte oveľa väčšiu rýchlosť a silu za sebou, brzdenie sa stáva ešte dôležitejším. Dokonca aj pri bicykli s asistenciou na najnižšej úrovni sa pripočítava 50 wattov k záberu pedála. To znamená, že budete musieť spomaliť pred značkami Stop a prechodmi oveľa skôr, ako by ste brzdili na klasickom bicykli. Zoznámte sa s brzdami a ich relatívnou silou, aby ste mohli lepšie posúdiť najbezpečnejší čas na začatie spomaľovania.
⭐ 5. Pozor pri nasadaní a zosadaní
Pre seniorov, alebo aj pre mladších cyklistov s problémami s pohyblivosťou je nasadanie a zosadanie z bicykla rizikovým úkonom, pri ktorom sa vyskytujú mnohé zranenia. Je to aj čiastočne kvôli hmotnosti bicykla – 10 kilogramov navyše môže spôsobiť, že sa bicykel prevráti a zraní jazdca. Uistite sa, že rám bicykla, ktorý si kúpite umožní pohodlné nasadanie aj zosadanie. Pre niektorých to môže znamenať hľadanie zníženého rámu (nielen pre dámy!) alebo štandardného rámu s väčším sklonom.
⭐ 6. Pamätajte si, že je to stále „len“ bicykel
Pády sa môžu stať na akomkoľvek bicykli, ale elektrobicykle stoja za zmienku z dôvodu vyššej rýchlosti. Havárie, ktoré sa stanú, by sa však pravdepodobne stali aj na konvenčných bicykloch. Preto, keď ste vonku, nezabudnite zachovať štandardnú bezpečnosť používania bicyklov.
Možno vás bude zaujímať aj Prestavba na elektrobicykel
Veru áno, aj takáto možnosť tu reálne je. Ak máte obľúbený bicykel a chcete ho takto vylepšiť – môžete. Na trhu sa dajú kúpiť rovno sety na takúto premenu od viacerých výrobcov. Sady/sety majú rôzne parametre a sú tiež často dosť variabilné, takže sa dajú namontovať na bicykel akejkoľvek značky a zamerania. Ale tu sa treba trochu pozastaviť – na úplne lacný či starý bicykel ho bude škoda, podobne na extra drahý bicykel, ktorý disponuje špecifickými vlastnosťami a špičkovými komponentami.
Sadu pozostávajúcu z motora, batérie, rôznych páčok, drôtov a ďalších súčiastok si viete zaobstarať najskôr v predajni elektrobicyklov a inštalovať pokojne aj sami (alebo sa spoľahnúť na skúsený servis). Cena? Tak tá závisí od kvality a výkonu a je zhruba polovičná v porovnaní s tou, ktorú by ste zaplatili za nový elektrobicykel (s rovnakými parametrami). Príklad – za kvalitnejší set s 250 W motorom na predný náboj, s 360 Wh batériou dáte približne 500-600 €.
Najčastejšie otázky k elektrobicyklom
❓ Je k jazde na elektrobicykli potrebný vodičský preukaz?
Nie nepotrebujete, teda pokiaľ neprekročíte špecifikáciu právnych predpisov EÚ – t.j. výkon maximálne 250 W a jeho podpora obmedzená do rýchlosti 25 km/h. Pri elektrobicykloch typu S-Pedelec alebo pri bicykloch, ktoré sú odblokované, čiže tých, ktorých rýchlosť je obmedzená rýchlosť až na 40 km/h sa od vás bude žiadať vodičské oprávnenie skupiny AM a taktiež musíte mať uzatvorené zákonné poistenie a pridelenú ŠPZ.
❓ Dobíja sa elektrický bicykel počas šliapania?
Nie nedobíja sa. Niektorí výrobcovia inzerujú, že sa bicykle regenerujú pri brzdení alebo zjazde z kopca, ale ide hlavne o marketingové triky.
❓ Je nutná nejaká extra starostlivosť o batériu?
Ani nie. Spravidla stačí, aby ste batériu nenechali dlhšiu dobu úplne vybitú a po každej jazde ju dobijete.
❓ Je to problém, keď elektronika navlhne?
Sú to uzavreté jednotky, od motora cez batériu až po hlavnú jednotku. Všetky sú odolné proti poveternostným vplyvom a boli navrhnuté na univerzálne použitie, t. j. aj v teréne, kde sú občas hlboké kaluže. Očakáva sa, že váš eBike to zvládne bez problémov. Ak je to možné, pokúste sa ho úplne neponoriť. Ak napríklad spadnete do jazera, uistite sa, že bicykel je spolu s vami rýchlo zachránený. Pred opätovným zapnutím nechajte bicykel vyschnúť.
❓ Môže sa dať e-bicykel na nosič auta?
Áno, ale skontrolujte, či nie sú prekročené hmotnostné limity vášho nosiča (elektrobicykle sú ťažšie ako bežné bicykle) a či ich viete zaistiť. Taktiež vždy vyberte batériu a počítač (ak je odnímateľný).
❓ Dá sa elektrobicykel „zrýchliť“?
Dá, vypnutím obmedzovača (pri niektorých modeloch s motormi Bosch, Yamaha, Brose, Bafang, či Shimano). Takto sa dá dosiahnuť vyššia rýchlosť, počítajte však s tým, že takýto bicykel s vypnutým obmedzovačom nesmiete prevádzkovať na verejných komunikáciách.
Na DoDomácnosti.sk by vás mohlo zaujímať aj:
- Elektrické kolobežky – veľké porovnanie + kompletný nákupný poradca
- Vyberáme nosič bicyklov – na ťažné, zadné dvere aj strechu
- Vyberáme detskú sedačku na bicykel…
- Vyberáme cyklovozík pre deti za bicykel…
- Vyberáme najlepšie svetlo na bicykel…
Zdroje informácií a zaujímavé odkazy
- https://www.freewheel.co.uk/blog/post/electric-bike-buying-guide
- https://electrek.co/2019/04/18/how-to-buy-first-electric-bicycle/
- https://citymonitor.ai/transport/10-things-you-should-know-about-e-bikes-4565
- http://www.bicyclehistory.net/motorcycle-history/electric-bicycle/
- https://www.cyclist.co.uk/e-bikes
Do testu sme vybrali Elektrobicykle len z overených eshopov


Mohlo by vás zaujímať
-
Najlepšie repelenty - až 10 obľúbených prípravkov, vyhodnotili sme ich účinnosť, takto vyzerá poradie
-
Oplatia sa kúpiť paddleboardy Lidl? Pozreli sme sa na spoľahlivosť, kvalitu a cenu
-
TEST: Ktorá masážna pištoľ je najlepšia? Najlepšie dopadli GymBeam, Climaqx a inSPORTline
-
Vyberáme najlepšie fitness trampolíny s držadlom - porovnali sme 6 modelov 2025
-
Vyberáme posilňovaciu vežu: 12 modelov v teste 2025, recenzie chvália inSPORTline, Acra a Klarfit
-
Vyberáme veslovací trenažér: 10 modelov v teste 2025, recenzie chvália inSPORTline a Concept2
-
Ktorú vibračnú plošinu si vybrať? Porovnali sme 7 aktuálnych modelov
-
Vyberáme bežecký pás: 6 modelov v teste 2025, recenzie chvália hlavne inSPORTline, Domyos a HouseFit
-
Vyberáme najlepšie detské smart hodinky aj s GPS 2025 (8 recenzií)
-
Vyberáme orbitrek: 14 eliptických trenažérov v teste 2025, recenzie chvália Hop-Sport a inSPORTline
my sme kupovali detský elektrobicykel, malý s nami často jazdí a s elektrikou to je lepšie aj ľahšie