Je lepší beh vonku alebo na bežeckom páse? + ROZHOVOR s osobným trénerom o výhodách a nevýhodách

Petra Lyžičiarová Téma 29. augusta 2020 0

Medzi fanúšikmi behu môžeme zvyčajne natrafiť na dva typy ľudí – jedni dávajú prednosť behu v prírode a druhí si zase radšej zabehajú na bežeckom páse, a to buď doma, alebo v posilňovni. Každá z týchto skupín má svoje dôvody, pre ktoré dáva tomu konkrétnemu behu prednosť. Ak si však kladiete otázku, či je lepší beh vonku alebo na bežeckom páse, v našom článku sa pozrieme na to, aký je medzi týmito dvoma spôsobmi behu rozdiel.

Okrem toho si odpovieme na otázky, pri ktorom behu spálite viac kalórií a aké sú ich výhody i nevýhody. No a na niekoľko otázok na túto tému nám v rozhovore odpovedal osobný tréner, ktorý v rozhovore prezradil, akému beh dáva prednosť on a prečo.

Rozdiely medzi behom v prírode a na páse

Rozdielov medzi behom na bežeckom páse a behom v prírode je hneď niekoľko, poďme sa teda na ne pekne po poriadku pozrieť.

 

Povrch

Pri behu na bežeckom páse bežíte len po jednom povrchu. Na jednej strane je to dobré, pretože je to rovný povrch, ktorý dáva podporu vašim kĺbom. Na druhej strane takýto rovný povrch neposkytuje vašim svalom pri behu variabilitu a nie je pre ne takou výzvou ako beh po nerovnom a rôznorodom povrchu vonku.

Beh v prírode je pre telo väčšou výzvou a prináša svalom variabilitu, keďže sa mení nielen terén, ale aj jeho sklon, a tak nebežíte stále len rovno, ale aj dolu kopcom a hore kopcom. Pozor však pri behu po asfalte alebo inom tvrdom povrchu. Takýto beh je záťažou na vaše kĺby. Navyše sa môže na ňom stať úraz v prípade, že je po vlhký alebo sa šmýka.

 

Rýchlosť

Je dobre vedieť, že keď bežíme na bežeckom páse, máme tendencie preceňovať rýchlosť, akou bežíme. Celkom zaujímavé sú výsledky štúdie zo Singapuru. Počas nej sledovali rýchlosť, akou ľudia bežali vonku, a následne ju porovnali s rýchlosťou, akú dosiahli pri behu na bežeckom páse. Výsledky ukázali, že na bežeckom páse ľudia bežali pomalšie, hoci si mysleli, že bežia rovnako rýchlo ako pri behu vonku. Vedci, ktorí štúdiu realizovali, predpokladajú, že za tým môže byť nedostatok vizuálnych podnetov. Tých je pri behu vo vnútri menej.

 

Bezpečnosť

Častou otázkou, ktorá zaujíma mnoho bežcov, je, či z hľadiska bezpečnosti je lepší beh vonku alebo na bežeckom páse Samozrejme, že v posilňovni alebo doma vám nehrozí zranenie spôsobené nejakým konárom, alebo pošmyknutie na klzkom kameni. No keď sa pozrieme na zranenia spojené s behom na bežeckom páse, môžeme sa stretnúť hlavne so zraneniami spôsobenými stále tým istým povrchom a pohybom. Sú to hlavne únavové zranenia, prípadne presilenia a preťaženia svalov. Neustále opakovanie rovnakých pohybov je pre kĺby a väzy veľmi zaťažujúce. Ak teda beháte na bežeckom páse a chcete sa vyhnúť zraneniam, odporúčame vám meniť sklon, ale i rýchlosť behu. V prípade, že si chcete beh na páse ozvláštniť a spáliť počas neho čo najviac kalórií, odporúčame vám prečítať si náš článok, v ktorom prinášame niekoľko jednoduchých trikov, ako na to.

Pri behu v prírode, teda nie po asfalte či inom tvrdom povrchu, je v podstate každý krok iný, pretože povrch je nerovný. Takýmto behom si posilňujete väzy a zapájate pri ňom svaly oveľa viac. Navyše si neustále precvičujete rovnováhu. Beh po tvrdom chodníku je však v porovnaní s behom na bežeckom páse oveľa nebezpečnejší, čo sa zranení týka.

beh vonku

Pri behu vonku by ste mali behať v prírode, nie po asfalte či betóne

 

Prostredie

Keďže na bežeckom páse beháte buď v posilňovni alebo doma, teplota je viac-menej stála a vy viete, ako sa máte obliecť. Nehrozí nepríjemný vietor, dážď alebo sneh či ostré slnko. Avšak pri behu na páse sa k vám zvyčajne nedostanú ani príjemné slnečné lúče, čerstvý svieži vánok a rozhodne chýba zážitok z pobytu v prírode. Pre niektorých ľudí je beh na páse nuda, no ak si ho chcete ozvláštniť, máme pre vás v článku tip na 8-minútový zábavný tréning na páse.

Beh v prírode pri ideálnom počasí je hračka, avšak predstava behu v daždi, vetre či pri mínusových teplotách už neznie veľmi romanticky. V zime je pre outdoorový beh mimoriadne dôležitá príprava a vhodné oblečenie. Len tak sa vyhnete nepríjemnému mrazu, dehydratácii či nebezpečnému pošmyknutiu či pádu na ľade. Aj extrémne teplo môže byť pre naše zdravie počas behu nebezpečné. No a pre alergikov nie je beh v prírode vždy rozumným riešením.

 

Prehľad o behu

Nespornou výhodou behu na bežeckom páse je, že máte o svojej aktivite výborný prehľad. Viete, akou rýchlosťou bežíte, koľko ste si odbehli, koľko kalórií ste spálili a poznáte aj sklon, pod akým bežíte. Bežecký pás je perfektný na intervalové tréningy, pretože si na ňom viete sledovať tempo a zrýchliť ho či spomaliť podľa potreby. Ak však sledovanie času a štatistík nie je nič pre vás a skôr vás to otravuje, bude pre vás dosť náročné nevšímať si veľký monitor na bežeckom páse.

Beh v prírode vám vymoženosti bežeckého pásu síce neposkytuje, no môže byť pre nás veľkým relaxom. Keďže mnohí ľudia trávia veľkú časť dňa prácou s počítačom, je beh v prírode aj istou formou psychohygieny. Navyše, ak by ste si chceli sledovať čas, rýchlosť a tempo, akým bežíte, pomôže vám pri tom množstvo mobilných aplikácií či fitness náramok.

 

Efektivita

Veľmi častá otázka je, či z hľadiska spaľovania kalórií je lepší beh vonku alebo na bežeckom páse. Pre priaznivcov behu v prírode máme dobrú správu – áno, práve oni spália viac kalórií. Hlavnou príčinou je odpor vzduchu, s ktorým sa v posilňovni nemusíte trápiť. Fanúšikovia bežeckého pásu však majú útechu vo výsledkoch výskumu Univerzity v Exeteri. Zúčastnilo sa ho deväť bežcov, ktorí mali behať vonku po ceste, pričom im merali, koľko spália energie. Rovnakou rýchlosťou potom bežali aj na páse, no mali nastavený iný sklon. Výsledky ukázali, že stačí, ak si nastavíte sklon na 1% a vytvoríte si tak adekvátnu kompenzáciu protivetra.

💡  Ak si chcete domov zadovážiť bežecký pás, no neviete, ako si vybrať ten najlepší, prečítajte si náš článok. Dozviete sa v ňom všetky podstatné informácie.

 

Zábava

Hoci mnoho bežcov na bežeckom páse nedá dopustiť na sledovanie televízie či počúvanie motivačnej hudby, väčšina ľudí považuje beh na páse za nudný. Výhodou však je, že tie lepšie bežecké pásy majú rôzne programy, ktoré vám počas behu automaticky menia sklon a rýchlosť behu. To vám môže beh na páse celkom oživiť.

Pri behu v prírode je však toho oveľa viac, čo môžete vidieť a nad čím môžete premýšľať. Keď bežíte napríklad v parku, už len samotné pozorovanie ľudí môže zamestnať vašu myseľ na celkom dlhý čas. Okrem toho si môžete so sebou zobrať mobil a počúvať svoju obľúbenú hudbu. Keď k tomu pridáte aj občasnú zmenu trasy, pri behu v prírode sa nikdy nebudete nudiť.

beh na páse

Na páse môžete behať v každom počasí

 

Zhrnutie výhod a nevýhod

Aby sme to mali pekne prehľadne zhrnuté, pozrime sa na výhody a nevýhody behu na páse a behu vonku.

 

Behu v prírode

Výhody

  • nerovný povrch je pre kĺby a väzy bezpečnejší
  • bežíte vyššou rýchlosťou ako pri behu na páse
  • ste na čerstvom vzduchu
  • dobrý spôsob psychohygieny
  • takýto beh vás rozhodne nebude nudiť

Nevýhody

  • musíte sa vysporiadavať aj s nepríjemným počasím
  • beh po chodníku a tvrdom asfalte je pre kĺby veľkou záťažou
  • pre alergikov nie je vhodný v každom období
  • nemáte taký prehľad o svojom cvičení ako pri behu na páse

 

Behu na bežeckom páse

Výhody

  • môžete behať v akomkoľvek počasí
  • pri behu môžete pozerať televízor
  • máte o svojom cvičení prehľad
  • môžete si voliť rôzne programy

Nevýhody

  • pre niekoho môže byť tento beh po čase nudný
  • nie ste na čerstvom vzduchu

 

Neviete, aký bežecký pás si kúpiť? Tu je niekoľko tipov:

 

💡 Neprehliadnite!

Rozhovor s osobným trénerom Róbertom Kelemenom

PaedDr. Róbert Kelemen

PaedDr. Róbert Kelemen

Niekoľko otázok na tému, či je lepší beh na bežeckom páse alebo vonku, sme položili PaedDr. Róbertovi Kelemenovi, ktorý pôsobí ako osobný tréner a výživový poradca. Osem rokov pracoval ako tréner v plaveckej škole, neskôr pôsobil vo fitness centre, kde sa venoval predovšetkým kondičnej príprave. Dnes má svoje vlastné fitness centrum “KELOGYM” v Nitre, kde sa venuje klientom, ktorí chcú cvičiť pod dohľadom osobného trénera.

Klientov vedie k zdravému spôsobu života, pričom súčasťou jeho práce je tiež vypracovanie stravovacieho plánu. Ako tvrdí, správna a zdravá strava je spolu s pohybom kľúčom k “vysnívanej” postave. Preto vznikla aj kuchyňa KELOFOOD, ktorá funguje v Nitre ako rozvoz zdravých a vyvážených celodenných jedál a obedných menu.

Dodomacnosti.sk: Ako ste na tom vy ako človek, ktorý má k pohybu blízky vzťah? Preferujete beh na páse alebo v prírode?

Róbert Kelemen: „Ja osobne som z ľudí, ktorí dávajú prednosť behu v prírode. Teraz sa však bavíme čisto o hlave, pretože nevydržím dlho na jednom mieste a tým chcem povedať, že na páse mi ide čas neskutočne pomaly. V prírode si dokážem behom vyčistiť myseľ a uvoľniť myšlienky. Ak človek nájde v behu radosť, potom preňho pôsobí beh v prírode ako psychohygiena.“

Dododmacnosti.sk: Aké sú podľa vás výhody a nevýhody behu v prírode a behu na páse?

Róbert Kelemen: Beh v prírode je iný. Je iný v tom, že použijeme inú obuv, je iný v tom, že máme členitý a nerovný povrch, že utekáme a vidíme stále niečo okolo seba a práve preto mám rád beh v prírode. Čo sa týka behu z technického alebo zdravotného hľadiska, nedá sa povedať, že by beh na páse bol zlý, lebo dopad naň nie je tvrdý, ale je odpružený čo v behu v outdoorovom prostredí sa povedať nedá. Ak behať vonku, tak skôr odporúčam naozaj v prírode ako na betónovom povrchu a asfalte.“

Dododmacnosti.sk: Niektorí ľudia nedajú dopustiť na to, že počas behu na páse môžu pozerať televíziu alebo si čítať knihu. Je podľa teba takýto beh vôbec efektívny?

Róbert Kelemen: „Ak si idú ľudia do fitka len zabehať a od začiatku až do konca tréningu bežia pri rovnakom bežeckom režime, v tom prípade je čítanie knihy alebo sledovanie televízie spestrením času počas behu. Čo sa týka efektivity, záleží na tom čo od toho tréningu ľudia vyžadujú. Ak chcú len spaľovať tuky, tak im stačí, ak si oblečú vetrovku na beh a utekajú pri pulze nie vyššom ako je 150 úderov za minútu, vtedy dokážu čítať aj spomínanú knižku. Ak by chceli chudnúť efektívnejšie a rýchlejšie, tak im odporúčam zaradiť intervalové behy pri vyššej tepovej frekvencii, ale musia rátať aj s tým, že im pôjde niečo dolu aj zo svalovej hmoty.“

 

Záver

To, ktorý beh je lepší, závisí od toho, čomu dáva bežec prednosť. Oba majú svoje výhody i nevýhody, a tak je len na vás, čo preferujete. Človeka, ktorý má rád pohodlie a nevie si predstaviť beh v daždi či vetre, asi ťažko presvedčíme o tom, aby šiel behať von. No a ak niekto miluje prírodu a vietor vo vlasoch, beh na bežeckom páse môže byť preňho trestom.

Nič však nie je len čierne alebo biele. Niekedy môže byť práve zlatá stredná cesta optimálnou voľbou, a tak môže byť pre vás správnym riešením kombinácia oboch spôsobov behania. V každom prípade, nezabudnite pri behu na páse meniť sklon a rýchlosť.

 

Zdroje informácií:


Ako sa vám páčil článok?
Autor článku
Petra Lyžičiarová

Redaktorka magazínu DoDomácnosti.sk. Mám rada prírodu, zvieratá a rada tvorím. Kreatívne sa realizujem nielen pri písaní, ale i v domácnosti, záhrade a v kuchyni, a tak verím, že moje články budú pre vás zaujímavé, užitočné a prínosné.

Komentáre
Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.